8x anders, 8 x beter

4 maart 2015

8x anders, 8 x beter

Provinciale Staten hielden woensdag 25 februari een debat om de balans op te maken over de afgelopen vier jaar. De SP benutte het debat om aan te geven wat er goed ging en wat de SP toch echt anders gedaan zou hebben: meer en eerder investeren van Nuon-gelden in regionale spoorlijnen en de bouw, bijvoorbeeld.

Fractievoorzitter Eric van Kaathoven vat de SP-afrekening van de afgelopen vier jaar als volgt samen: 'De SP is blij met een aantal zaken, zoals de investeringsimpuls en de aanpak van de spoorlijn Arnhem-Winterswijk. Maar zelfs op deze punten hadden we dingen toch anders aangepakt. Sneller komen met de investeringsimpuls, met name ook de investeringen in de bouw, meer investeren in regionale spoorlijnen zoals dubbelspoor in de Achterhoek, meer aandacht voor bibliotheken en lezen, meer geld naar sport voor iedereen in plaats van topsport en evenementen als de Giro d’Italia. En ook: kritischer kijken naar waar wel en geen gemeenschapsgeld naartoe moet en hoe dit effectief besteed wordt. Niet naar grote bedrijven die toch al heel veel winst maken, wel naar het MKB. Kortom, de SP had een aantal dingen hetzelfde gedaan als de coalitie, maar ook een aantal zaken anders en beter aangepakt. Na 18 maart laten we graag zien hoe!'

Hieronder een samenvatting van de acht punten die Van Kaathoven aansneed tijdens zijn inbreng in het debat over de eindbalans.

1. Eerder investeren, bouw en werkgelegenheid

De SP is blij met de ‘robuuste investeringsimpuls’. Goed dat er wordt geïnvesteerd in Gelderland. Maar wij hadden niet ruim twee jaar gewacht. Ook vier jaar geleden was het al crisis. Wat de SP betreft had die investeringsimpuls sneller moeten komen. Dat was in allerlei opzichten beter geweest. Mensen waren sneller aan het werk geholpen en de verbeteringen waren sneller opgetreden. Denk bijvoorbeeld aan duurzame huurwoningen, extra vlot trekken van bouwplannen, breedband in het buitengebied en restauraties van bijzondere gebouwen als de Eusebiuskerk en Sint Stevenstoren.

2. Verbeter de spoorlijnen, investeer in mobiliteit

De SP is ook blij met de verbeteringen op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk die nu al plaats vinden. Gedeeltelijk dubbelspoor is een stap in de goede richting. Maar wat ons betreft gaat het nog niet ver genoeg. Er zijn meer kilometers dubbelspoor nodig, te beginnen met Didam-Doetinchem. Daarin moet geïnvesteerd worden. Zo maken we de Achterhoek echt beter bereikbaar. De SP blijft van mening dat een aanzienlijk deel van de Nuon-gelden in betere regionale spoorlijnen geïnvesteerd zou moeten worden. Denk daarbij ook aan een bijdrage aan de elektrificatie van het Maaslijntje en een kwartiersdienst op de Valleilijn.

3. Bibliotheek en bibliobus blijven

De SP baalt ervan dat er te weinig is gedaan om bibliobussen en andere bibliotheekvoorzieningen in stand te houden. Er is door de gedeputeerde goed werk verricht om de provincie en de wethouders dichter bij elkaar te brengen en een provinciaal bibliotheekbeleid voor te bereiden. Maar wat ons betreft gebeurt er te weinig en gaat het niet snel genoeg. En dat terwijl lezen voor kinderen en ouderen van zo'n groot belang is. Niet voor niets steunden kinderboekenschrijvers als Jan Terlouw en Paul van Loon onze actie voor behoud van bibliobussen.

4. Geen mega-gemeenten en super-provincies

De SP is blij dat de plannen voor super-provincies en mega-gemeenten vooralsnog van tafel zijn. We vinden het jammer dat ons initiatief voor steun voor referenda over gemeentelijke herindelingen geen meerderheid gehaald heeft. Uit onderzoeken blijkt dat mega-gemeenten niks oplossen, niet goedkoper of efficiënter zijn en de afstand tot de mensen alleen maar vergroten. Wat ons betreft krijgen de inwoners dan ook het laatste woord over herindelingen.

5. Breedtesport in plaatst van topsport

De SP is blij met de investeringen in breedtesport, maar had liever gezien dat ook het geld voor topsport in de breedtesport gestopt zou zijn. Laat topsport en evenementen aan de markt over en geef iedereen een kans om bij hem of haar in de buurt te sporten.

6. Gemeenschapsgeld, goed besteed?

De SP is kritisch over de manier waarop Gelderland geld uitgeeft. Wij vragen ons af of dit goed terechtkomt. Of de goede keuzes gemaakt worden? Hoe effectief is het om subsidie te geven aan multinationals die al ruime winsten maken? Kan dat geld niet veel effectiever ingezet worden door het MKB meer te steunen?

7. Bezuinigen op cultuur?

De SP is niet tevreden over de wijze waarop met cultuur is omgegaan. Bezuinigen op cultuur getuigt van armoede, zeker als steenrijke provincie. Het aanvragen van subsidies blijkt erg moeilijk zijn. Een groot deel van de subsidies kwam terecht in het culturele centrum Arnhem-Nijmegen. En dat terwijl er goede aanvragen waren uit het buitengebied, hetgeen essentieel is voor de spreiding van de Cultuur over Gelderland. Het evenementenbeleid is volledig mislukt. Geen van de subsidieaanvragers kon voldoen aan de strenge eisen van de Provincie.

8. De jeugdzorg

De SP blijft erg bezorgd over de gevolgen van de overgang van de jeugdzorg naar de gemeenten. Het is daarom goed dat wij als Provincie nog mensen beschikbaar houden om gemeenten te ondersteunen. Het is ook goed dat we besloten hebben om na de overdracht ook middelen beschikbaar te stellen om echte verbeteringen in de jeugdzorg mogelijk te maken en dat er voorjaar 2015 een evaluatie komt. Zo houden we in ieder geval nog een vinger aan de pols.