Provincie moet op zoek naar knelpunten jeugdzorg

8 juli 2015

Provincie moet op zoek naar knelpunten jeugdzorg

Foto: Bas Stoffelsen

De SP wil dat de provincie onderzoek gaat doen naar de behoeften van de gemeenten op ondersteuning op het gebied van de transformatie van de jeugdzorg. Sinds begin 2015 is de jeugdzorg de verantwoordelijkheid van gemeenten en niet meer van de provincie. Maar de SP vindt niet dat de verantwoordelijkheid daarmee ophoudt. Het provinciebestuur zegt dat alles goed gaat maar de SP hoort andere geluiden.

SP Statenlid Agnes Lewe: “Alle partijen vinden dat bij de overgang van jeugdzorg geen enkel kind of jongere het kind van de rekening zou moeten worden, net als de ouders en de werkers in de jeugdzorg. We spreken al jaren over warme overdracht en spraken bij de behandeling van de begroting in november 2014 af dat na een evaluatie een voorstel zou komen voor ondersteuning van gemeenten. Het college zegt dat er geen behoefte is aan ondersteuning. Dat zou natuurlijk heel mooi zijn, maar wij denken dat het college te snel conclusies getrokken heeft. We horen echter ook heel andere geluiden, kijk naar de brief van jeugdzorg Midden Veluwe. Of het VN-kinderrechtencomite dat zegt dat door decentralisaties de kwaliteit van de jeugdzorg is verminderd.”

De SP heeft daarom samen met GroenLinks en SGP bij de voorjaarsnota een motie ingediend die vraagt om:

• onderzoek te doen naar de behoeften van de gemeenten op ondersteuning op het gebied van de transformatie van de jeugdzorg en PS daarover te informeren;
  • een voorstel uit te werken hoe gemeenten op een eenvoudige en doeltreffende manier ondersteund kunnen worden bij de transformatie mocht uit het onderzoek blijken dat daar behoefte aan is;
  • het bedrag van € 3.9 mln in de reserve 8.2 Algemene dekkingsmiddelen en bestuurlijke verplichtingen, afkomstig uit de reserve 11 (bestuurlijke verplichtingen), beschikbaar te houden tot de staten een besluit hebben genomen over de besteding ervan.

Na toezeggingen van het college op deze punten is de motie teruggetrokken. Gedeputeerde Staten komen met een evaluatie van de overgang van de jeugdzorg naar gemeenten en het gereserveerde geld om problemen op te lossen blijft gereserveerd.