Agnes Lewe

06 30 12 53 59

Agnes Lewe is op 14 december 1952 geboren in Duisburg (Duitsland). Ze studeerde in Keulen politicologie en economie. Daarnaast was ze vele
jaren actief in de vrouwenbeweging, de homo-beweging en de alternatieve economie, onder meer bij de 'Öko-Bank'. Na haar afstuderen was er in Duitsland geen werk, in Nederland wel. Een baan aan de Universiteit Tilburg en een verhuizing naar Nijmegen waren redelijk snel geregeld en sindsdien woont Agnes in Nijmegen. In 1993 verkreeg ze het Nederlandse
staatsburgerschap.

Achtergrond

Ze was 14 jaar werkzaam als onderzoeker aan de universiteit van Tilburg en als docent bij het Centrum voor Duitslandstudies aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Inmiddels werkt zij als archivaris op het
Stadsarchief van Oss, een nieuwe gemeentelijke instelling, die de regionale geschiedenis voor een breed publiek toegankelijk wil maken.

Tijdens haar studententijd in Duitsland was Agnes lid van een kleine linkse partij, een geestverwant van de voorloper van de SP. GroenLinks, de net opgerichte opvolger van de CPN, leek haar een goede mogelijkheid
om in Nederland politiek actief te worden. Ze werd lid van het provinciale partijbestuur en van de provinciale steunfractie en hield zich onder andere bezig met regionale en 'groene' economie. Het afscheid van GroenLinks kwam toen deze partij steeds meer naar het pluche begon te lonken (lokaal en landelijk). In haar ogen gaf de partij te veel van haar principes op. Ze koos voor de SP als 'het enige linkse alternatief'. Voor het eerst sinds haar studententijd stond ze weer te
folderen voor een bedrijfspoort en enqueteerde ze van deur tot deur. Dat beviel haar goed. En het betekende snel ook voortzetting van bestuurlijk en parlementair werk in de gemeenteraad van Nijmegen. Van 2002 tot 2006 was ze lid van de Nijmeegse gemeenteraad en voorzitter van de raadscommissie Stedelijke Samenleving. In 2003 werd Agnes ook lid van provinciale staten en in 2005 fractievoorzitter van de statenfractie. In 2007 was zij lijsttrekker bij de meest succesvolle statenverkiezingen tot nu toe. Na een korte periode als fractievoorzitter was zij vanaf 2008 tot 2011 woordvoerder financiën en economische zaken.

In haar derde statenperiode is Agnes lid van de commissie Landelijk gebied, Cultuur en de commissie Jeugdzorg en Mobiliteit, Innovatie en Economie. Van april 2012 tot 2014 was zij voorzitter van de commissie Monitoring Transitie Jeugdzorg.

Naast haar statenwerk was Agnes van 2006 tot juni 2012 voorzitter van het bestuur van de welzijnsstichting Het Inter-Lokaal in Nijmegen.

Van 2009 tot 2012 waszij zij ook betrokken bij de stichting Roze Woensdag. Doel van deze stichting is het de zichtbaarheid van lesbische vrouwen en homoseksuele mannen vergroten tijdens de Nijmeegse Vierdaagse.