Verkiezingsprogramma 2015-2019

5. GELDERLAND SPORT

Sporten is voor veel mensen een aangename vrijetijdsbesteding. Sport is goed voor de fysieke en de mentale gezondheid van mensen. Daarnaast is het belangrijk voor de mens als individu en voor de samenleving als geheel. Meedoen aan sport voorkomt sociale uitsluiting. Sport heeft een belangrijke functie op het gebied van zorg, welzijn en gezondheid. Hoe jonger mensen met sporten beginnen, hoe langer zij doorgaans actief blijven. Redenen genoeg voor de SP om sporten te stimuleren en toegankelijke sportvoorzieningen te bevorderen.

VOOR IEDEREEN

De SP onderschrijft het belang van sport en is van mening dat de provincie samen met andere overheden de breedte- en amateursport in Gelderland financieel moet ondersteunen. Aangepast sporten, sport voor mensen met een chronische aandoening en sport voor ouderen verdienen extra aandacht. In sommige dorpen en wijken is de sportvereniging en kantine de enige overgebleven sociale ontmoetingsplaats. Daarom is het belangrijk om mensen te stimuleren om aan sport te doen en vrijwilliger te worden bij een sportvereniging.
Ten onrechte wordt de topsport gezien als een "kapstok" voor de breedte- en amateursport. Als het aan de SP ligt stopt de provincie met het investeren in topsport en grote commerciële topsportevenementen en gaat dat geld volledig over naar voorzieningen in de breedte- en amateursport. De SP ziet liever de jongens en meiden uit de buurt voetballen op een trapveldje, en de buurvrouw baantjes trekken in het zwembad, dan de bestuurders op de tribune bij de openingsceremonie van de Giro d'Italia. De SP wil dat de provincie samen met de gemeenten een breedtesportplan gaat uitwerken om meer kleinschalige sportvoorzieningen zoals voetbal-, basketbal en volleybalcourts, fietscrossbanen in de dorpen en de wijken te realiseren.

KINDEREN

Wat de SP betreft moeten alle kinderen in de gelegenheid zijn om te sporten en te leren zwemmen op de basisschool en daarbuiten. Sporten voor kinderen uit arme gezinnen is extra belangrijk, ook zij moeten mee kunnen doen. We ondersteunen de samenwerking met het Nationale Jeugdsportfonds, dat sporten voor kinderen uit minder bedeelde gezinnen mogelijk maakt. Ook gemeentelijke initiatieven voor mensen met een kleine beurs moedigen we als SP aan. Dit geldt ook voor initiatieven die het sporten mogelijk maken voor kinderen met een beperking.