Verkiezingsprogramma 2015-2019

1. GELDERLAND INVESTEERT (FINANCIËN)

De provincie Gelderland is een rijke provincie. Het eigen vermogen op 31 december 2013 was maar liefst 5.067.286.000 euro. Dat geld is er vooral omdat Gelderland heel veel aandelen in het energiebedrijf NUON had, dat in 2010 is verkocht. Dankzij dit grote vermogen is het verantwoord dat Gelderland extra investeert waar andere overheden dat niet kunnen. Dit is de afgelopen jaren al gebeurd en de SP vindt dat de provincie moet blijven investeren. De SP komt daarom met een eigen investeringsagenda.

INVESTERINGSAGENDA

De SP vindt het niet de taak van een overheid om een groot vermogen te bezitten. Geld moet niet opgepot worden, maar op een verantwoorde manier geïnvesteerd worden in de samenleving, zeker als in tijden van crisis die samenleving baat heeft bij investeringen. Daarom achten wij het verantwoord om een aanzienlijk deel van het miljardenvermogen (opgebouwd uit verkoop aandelen Nuon) van de provincie Gelderland te investeren in de Gelderse samenleving.

Met de investeringsagenda wil de SP een bedrag van 1 miljard euro besteden over een periode van acht jaar. Het zou dan wat de SP betreft moeten gaan om investeringen waar ook op langere termijn nog de vruchten van kunnen worden geplukt. We denken daarbij aan extra investeringen in een aantal structurele verbeteringen op het gebied van openbaar vervoer, met name in spoorlijnen zoals dubbelspoor in de Achterhoek. Hiermee maken we Gelderland voor tientallen jaren beter bereikbaar. Daarnaast willen we investeren in meer en duurzamere betaalbare huurwoningen, waardoor we wachtlijsten aanpakken, energie besparen en tegelijk mensen aan de slag helpen in de bouw. We willen ook investeren in zaken die het platteland leefbaar houden zoals breedbandinternet in het buitengebied, beter mobiel bereik, bibliobussen of andere bibliotheekvoorzieningen en behoud van buslijnen. Ten slotte willen we investeren in versterking van natuur, cultuur en sport in Gelderland. Dit zijn zaken die Gelderland aantrekkelijk maken om in te leven, te wonen, te recreëren en te werken.

De uitwerking van onze investeringsagenda maken we niet alleen maar samen met maatschappelijke organisaties en gemeenten. Onze investeringsagenda geeft een stevige impuls aan de Gelderse economie, helpt mensen aan het werk en zorgt ervoor dat Gelderland voor de langere termijn een flinke sprong vooruit kan maken. Geld oppotten is voor de SP geen verstandige optie. Waar mogelijk worden de investeringen gedaan in samenwerking met andere partijen, zoals andere overheden. En waar dat de effectiviteit niet in de weg staat kunnen de geïnvesteerde bedragen na verloop van tijd (deels) weer terugvloeien naar de provincie. Hierdoor kunnen weer nieuwe investeringen gedaan worden.

AANDEELHOUDERSCHAPPEN

Voor bedrijven waarvan de provincie aandeelhouder is, geldt dat zij wat de SP betreft geen (risicovolle) activiteiten in het buitenland ondernemen. Zo was waterwinbedrijf Vitens bijvoorbeeld in China actief en had netbeheerder Liander grote plannen voor uitbreiding van zijn activiteiten in Duitsland. Deze publieke bedrijven dienen zich op samenwerking binnen Nederland te richten en niet op buitenlandse avonturen. De SP is ook geen voorstander van sponsoring van topsport vanuit publieke bedrijven, zoals de sponsoring van PEC Zwolle door Vitens.

De SP wil dat de provincie een actief aandeelhouder is die samen met andere overheden zorgt voor lage rekeningen in plaats van hoge winsten. Bij publieke bedrijven, waar de provincie aandeelhouder van is of subsidies aan verleent, vindt wat de SP betreft geen overschrijding van de Balkenendenorm plaats.

BELASTINGEN

Omdat de provincie zo rijk is, is de SP tegen verhoging van de provinciale belasting, die geheven wordt via de zogenaamde opcenten op de motorrijtuigenbelasting. Verhoging hiervan met meer dan de inflatiecorrectie is onwenselijk.

BEZUINIGINGEN

De provincie heeft de afgelopen jaren stevig bezuinigd op allerlei voorzieningen en organisaties. Dat kwam onder andere doordat het Rijk minder geld in het provinciefonds heeft gestoken en omdat de taken anders verdeeld zijn, waardoor de provincies een deel van hun vroegere inkomsten moeten missen. Ook de komende jaren moeten we vrezen voor verdere bezuinigingen vanuit het Rijk. Dat betekent dat een provincie als Gelderland de komende jaren rekening moet houden met fors minder geld van het Rijk de komende jaren. De SP is van mening dat wanneer de provincie Gelderland te maken krijgt met extra bezuinigingen, deze - op zijn minst deels - kunnen worden opgevangen uit het eigen vermogen. In plaats van nog meer bezuinigen is de samenleving hard toe aan investeringen.