h
Verkiezingsprogramma 2015-2019

2. GELDERLAND VERBINDT (MOBILITEIT)

Goed verkeersbeleid is voor de SP ook een vorm van sociaal beleid. Door goede keuzes op het gebied van verkeer en mobiliteit worden mensen en gemeenschappen met elkaar verbonden. Verkeer kan mensen echter ook dwarszitten: een opgeheven buslijn kan een dorp slechter bereikbaar maken voor mensen zonder auto, bij de aanleg van wegen moet rekening worden gehouden met het landschap. Rijksbezuinigingen zorgen voor een verslechtering van het openbaar vervoer. Steden hebben last van files. De bevolkingskrimp op het platteland vraagt om slimme vervoersoplossingen. De SP vindt daarom dat de provincie fors moet investeren in de bereikbaarheid van steden en dorpen.

OPENBAAR VERVOER

De SP heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor een beter openbaar vervoer. Mede dankzij onze inzet wordt er flink geïnvesteerd in de regionale spoorlijnen, wordt de OV-chipkaart verbeterd en is er aandacht voor kwetsbare reizigers zoals mensen met een functiebeperking. Goed en veilig openbaar vervoer is niet alleen belangrijk voor mensen die er van afhankelijk zijn, maar kan ook een alternatief zijn voor bijvoorbeeld toeristen en mensen die in de spits reizen van en naar het werk.

De SP wil een toegankelijk, betaalbaar en betrouwbaar openbaar vervoer. Geen overvolle treinen, maar een aanpak van vertragingen en verloederde stations. Geen buslijnen schrappen, omdat de regering de geldkraan dichtdraait, maar zorgen voor goed gevulde bussen, ook op het platteland. Een eind maken aan het omslachtige in- en uitchecken bij verschillende vervoerders en meer betaalgemak. De provincie is er voor de reiziger!

DE TREIN

Onze spoorlijnen zijn de ruggengraat van het openbaar vervoer. De trein is het ideale vervoermiddel voor de langere afstand. De SP wil dat de provincie gaat investeren in betere spoorlijnen: elektrificatie en dubbelspoor tussen Didam en Doetinchem, behoud van de rechtstreekse treinverbinding Arnhem-Tiel, aanpakken van het overbelaste spoor van Cuijk tot Zutphen en een gedeeltelijke verdubbeling tussen Zutphen en Winterswijk.

De toename van het aantal goederentreinen van Elst tot Oldenzaal past niet op het bestaande spoor, veroorzaakt overlast voor omwonenden en moet daarom worden tegengehoudenDe SP zet liever in op alternatieven, zoals vervoer over water.

Niet alleen het spoor zelf is belangrijk, maar ook de Gelderse stations verdienen een opknapbeurt. Op elk station komt er wat de SP betreft een goede wachtgelegenheid, is er een toiletvoorziening, wordt actuele reisinformatie doorgegeven en kunnen hulpdiensten of de klantenservice van de vervoerder snel en eenvoudig worden ingeschakeld via een informatiezuil. De provincie pakt samen met gemeenten de stationsomgevingen aan. Zo moeten fietsen gemakkelijk gestald kunnen worden en moet de omgeving rond het station veilig en overzichtelijk zijn.

Knelpunten in het treinvervoer richting Brabant en de Randstad, zoals het overbelaste spoor tussen Utrecht en Den Bosch en de spoorbrug bij Ravenstein, moeten door de rijksoverheid worden aangepakt. De SP is voorstander van een spoorboog die een treinverbinding tussen Den Bosch en Dordrecht mogelijk maakt. De Valleilijn wordt doorgetrokken naar Arnhem. De provincie betaalt, wat de SP betreft, ook mee aan een eventuele nieuwe aanleg van de spoorlijn Nijmegen-Kleve, zodat er een aansluiting ontstaat naar Düsseldorf. Naast nieuwe verbindingen investeert de provincie ook in kansrijke nieuwe treinstations, zoals Barneveld-Noord aan het intercityspoor.

DE BUS

Bussen zorgen voor bereikbare dorpen en wijken. Rijksbezuinigingen op de subsidies voor het verkeers- en vervoersbeleid dreigen de bus echter definitief uit de dorpen te verjagen. De SP wil een goed buslijnennet dat dorpen en steden met elkaar verbindt. De provincie is verantwoordelijk voor goede verbindingen en duidelijke tarieven.

Alle grote en middelgrote steden houden wat de SP betreft een goed buslijnennet tussen de wijken, voorzieningen en stations. Bedrijventerreinen worden ook bediend door een buslijn. De SP wil dat de provincie hiervoor met grote werkgevers gaat samenwerken aan de introductie van snelwegbussen en pendellijnen tussen stations en bedrijventerreinen. Reizigers in de grensstreek worden niet vergeten: er blijft een vaste verbinding tussen grenssteden en –dorpen bestaan.

Buslijnen tussen steden worden hoogwaardige buslijnen: een kortere reistijd, meer ritten en betere haltes. Zulke buslijnen vangen ook de ontbrekende treinverbindingen op. Bestaande hoogwaardige buslijnen wil de SP in stand houden.

Volgens de provincie en vervoerders rijden er op het platteland teveel bussen rond met lage bezetting. Dat is echter niet de schuld van reizigers of dorpsgemeenschappen. Vervoerders en provincie hebben te weinig gedaan om lege bussen met (nieuwe) reizigers te vullen.
Ook op het platteland is de trein vaak van groot belang in het openbaar vervoer. Goede aansluitende buslijnen naar omliggende dorpen zijn dus van groot belang. Op de rustige momenten van de dag moet een busrit op afroep kunnen worden geboekt. Het is ook mogelijk dat een buslijn tijdens de spits voor vaste reizigers rijdt en in de daluren vooral toeristen vervoert of mensen naar de markt in een grotere plaats brengt. De SP wil een busgarantie invoeren: als een dorp voldoende abonnementen afneemt, garandeert de provincie een vaste buslijn.

De SP streeft er naar meer passagiers in het openbaar vervoer te krijgen door de bus voor 12-minners en 65-plussers gratis te maken.

DE REGIOTAXI EN DE BUURTBUS

Mensen met een beperking hebben recht op bereikbaarheid. De provincie wil alleen nog maar verantwoordelijk zijn voor het reguliere openbaar vervoer. De Regiotaxi wordt helemaal aan de gemeenten overgelaten. De SP vindt dat de provincie ook moet zorgen voor de Regiotaxi voor de mensen die geen gebruik kunnen maken van de bus en de trein. De regiotaxi is dus een vangnet, maar geen vervanger voor de bus. Regiotaxi-reizigers hebben recht op betaalbare tarieven, goede begeleiding voorafgaand en tijdens hun reis en krijgen de garantie van een tijdige rit. Bij de aanbesteding van de Regio-taxi worden criteria gehanteerd die er voor zorgen dat alle type rolstoelen op een fatsoenlijke manier in en uit de taxi kunnen. 

Het liefst ziet de SP dat zoveel mogelijk reizigers gebruik maken van een goed toegankelijke en betaalbare bus. In sommige gevallen kan een vaste servicebus de Regiotaxi vervangen.

De buurtbus op het platteland is ontstaan in tijden van flinke bezuinigingen. Buurtbussen zijn meestal afhankelijk van vrijwilligers. De SP waardeert de inzet van vrijwilligers om hun dorpen bereikbaar te houden, maar is wel kritisch over buurtbuslijnen als vervanger van vaste buslijnen. Voor de bereikbaarheid van de kleinste dorpsgemeenschappen zien wij meer in een flexbus die afwisselt tussen vast en oproepbaar vervoer. Uitgangspunt moet hierbij zijn dat arbeidsverdringing wordt uitgesloten.

OPENBAAR VERVOER EERLIJKER REGELEN EN BETALEN

De SP is tegen marktwerking in het openbaar vervoer. De SP vindt dat bus, trein en regiotaxi van ons allemaal zijn en eerlijk verdeeld moeten worden op basis van de behoefte van mensen.

Nu zijn er tientallen bedrijven betrokken bij het beheren van spoor, stations en treinen. Gelderland moet meer invloed krijgen op het spoor. De SP wil dat de provincie met eigen geld rechtstreeks zaken met spoorbeheerder Prorail kan doen. Op die manier kunnen knelpunten op het regionale spoor sneller worden aangepakt.

Bij nieuwe OV-concessies moeten reizigers meer invloed krijgen, ook vóórdat de dienstregeling wordt vastgesteld. De provincie let ook op goede arbeidsvoorwaarden voor het personeel en eist schonere vervoermiddelen. De grote steden krijgen meer zeggenschap over het lokale busvervoer.

De SP wil dat er betere tarieven en abonnementen komen. Geen oerwoud aan opties meer, maar duidelijke keuzes voor reizigers. De SP wil een eind maken aan het omslachtige in- en uitchecken bij verschillende vervoerders en wil meer betaalgemak, bij voorkeur achteraf betalen.

DE FIETSER EN DE VOETGANGER

Fietsen is gezond, goedkoop en schoon. De provincie investeert daarom wat de SP betreft in de veiligheid van fietsers, maakt de aanleg van comfortabele snelfietspaden mogelijk en verbetert de voorzieningen voor fietsers bij bus- en treinhaltes. Ontbrekende schakels in het Gelderse fietspadennetwerk moeten worden ingevuld. Snelfietspaden dienen veilig te zijn voor de fietsers en overige weggebruikers.

Voetgangers zijn de meest kwetsbare groep verkeersdeelnemers. De provincie let bij de aanleg en het onderhoud van provinciale wegen op de effecten voor voetgangers. Lange afstandswandelpaden worden beschermd. De provincie moet de aanleg van nieuwe wandelroutes stimuleren, zoals klompenpaden en het recht van overpad over private gronden. Om de koppeling tussen toerisme en openbaar vervoer te versterken, komen er meer wandelroutes vanaf treinstations en bushaltes in mooie natuurgebieden.

WEGEN

De SP onderkent het belang van wegen, maar ziet ook dat er nadelen aanzitten. Goede bereikbaarheid hangt af van goede wegen. De aanleg en inrichting van een weg kan voor mensen echter ook problemen opleveren. Met slimme maatregelen en het aanleggen van ontbrekende schakels wil de SP files en onveilige wegen aanpakken.

De aanleg van provinciale wegen beoordelen wij per geval. De SP kijkt daarbij vooral naar steun onder de weggebruikers en omwonenden, de inpassing in het landschap en of een nieuwe weg de problemen goed oplost en dus niet slechts verplaatst. Door slimme maatregelen kunnen onveilige situaties en filevorming op provinciale wegen worden aangepakt zonder dat er stevige investeringen in nieuw asfalt nodig zijn. Bereikbaarheidsproblemen in de grote steden worden door de provincie en gemeenten samen aangepakt. Wanneer er sprake is van geluidsoverlast bij bewoners, worden maatregelen getroffen om de geluidsbelasting te beperken.

De SP wil enkele knelpunten in het provinciale wegennet aanpakken. Dit zijn vaak ontbrekende schakels in het wegennet of zwakke schakels in het wegennet die vanwege de veiligheid of de doorstroming sterker moeten worden. De SP wil dat de provincie investeert in het afronden van de Maas- en Waalweg in de Bommelerwaard, de N348 van Zutphen tot de A1, de overbelaste Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren, de N314 tussen Zutphen en Doetinchem als goede noord-zuidroute in de Achterhoek.

Nieuwe snelwegen aanleggen vindt de SP geen goed idee. De aanleg van de A18/N18 tussen Enschede en Varsseveld als 100 km-weg vindt de SP wel een goede oplossing. De doortrekking van de A15 steunde de SP niet vanwege de kosten, de schade aan het landschap en de alternatieven die er waren. Het besluit tot aanleg is intussen een feit. De SP wil dat de doorgetrokken A15 past in het landschap van de Betuwe en de Liemers en goed wordt aangesloten op het provinciaal en gemeentelijk wegennet. De doortrekking mag niet ten koste gaan van bestaande aansluitingen zoals Grietse poort bij Zevenaar.

VERVOER OVER WATER

Gelderland heeft als waterrijke provincie veel veerponten die zorgen voor snel en betaalbaar vervoer. De veerponten moeten blijven bestaan en krijgen, indien nodig, financiële steun voor onderhoud en vervanging. De provincie springt ook financieel bij wanneer veerponten dreigen te verdwijnen door gemeentelijke bezuinigingen. De SP wil dat de provincie behalve veerponten ook de exploitatie van watertaxi’s stimuleert, die over langere afstanden en met hogere snelheden fietsers en voetgangers vervoeren.

De SP wil goederenvervoer over water stimuleren. De binnenvaart is een goed alternatief voor de toename van het goederenvervoer per spoor. De provincie kan de binnenvaart stimuleren door het opknappen en waar mogelijk uitbreiden van binnenvaarthavens langs de grote rivieren en kanalen. De binnenvaart moet ook schoner worden en minder schadelijke stoffen uitstoten. Logistieke ondernemers worden gestimuleerd om zich rond havens te vestigen. Dat vraagt om goede aansluitingen op het spoor en de weg. De SP kijkt daarbij wel kritisch naar het ruimtegebruik en de inpassing in het landschap.

SCHONER RIJDEN

De SP vindt het belangrijk dat de provincie schone vervoersmiddelen stimuleert. Elektrisch rijden en rijden op groen gas moeten gestimuleerd worden. Door de opkomst van het elektrisch vervoer verandert ons verkeersgedrag. Zo zorgt de elektrische fiets ervoor dat we kunnen fietsen tussen steden. Elektrische bussen kunnen in de toekomst dieselbussen vervangen. Elektrisch rijden en rijden op groen gas zorgen voor schonere lucht en efficiënter energiegebruik. In nieuwe OV-concessies moet worden uitgegaan van vervoersmiddelen die nauwelijks tot geen schadelijke stoffen uitstoten. De SP wil dat de provincie zich met gemeenten inzet voor voldoende oplaadpunten.

LUCHTVAART

Gelderland ligt in de buurt van grote luchthavens zoals Munster, Weeze, Schiphol en Eindhoven. Vliegveld Lelystad wordt omgebouwd om vluchten vanaf Schiphol over te nemen. Dat vindt de SP een slecht plan. Verdere plannen om de luchtvaartsector te laten groeien kosten veel belastinggeld en brengen het milieu schade toe. De provincie moet allereerst opkomen voor de belangen van omwonenden en daarom proberen om verdere uitbreiding te voorkomen. De provincie geeft daarbij zelf het goede voorbeeld door uiterst terughoudend om te gaan met de vergunningen voor helikopterhavens. Het liefst heeft de SP helemaal geen commerciële helikopterhavens in Gelderland. Vliegveld Teuge wordt niet uitgebreid en het gebruik van het vliegveld wordt stevig aan banden gelegd.

U bent hier