Verkiezingsprogramma 2015-2019

10. GELDERLAND BESTUURT

De SP vindt een open en transparant bestuur van groot belang. Een bestuur waarbij bestuurders zelf het goede voorbeeld geven. We vinden dat er geen bestuurlijke schaalvergroting moet komen door superprovincies of supergemeenten te maken. Wij geloven juist in de kracht van een bestuur dichtbij de mensen. We laten de inwoners zelf beslissen over gemeentelijke herindelingen.

HERINDELINGEN

De SP is niet blij met de trend om het bestuur steeds maar grootschaliger en verder van de mensen te organiseren. We vinden dat de provincie Gelderland in allerlei opzichten al erg ver van de mensen af staat. Laat staan dat er een superprovincie met Overijssel zou komen (Landsdeel Oost) zoals in Den Haag wel eens voorgesteld wordt.

Ook ziet de SP weinig in supergemeenten die als gevolg van herindelingen ontstaan. Waar eerst het gemeentehuis nog gewoon in het eigen dorp zat, moeten mensen nu vaak kilometers maken om bijvoorbeeld een paspoort of rijbewijs op te halen. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit van Groningen in 2012 blijkt dat fusiegemeenten 10 à 20% duurder zijn dan niet-gefuseerde gemeenten. Uit eigen onderzoek van de provincie, dat door van Twist in 2013 is uitgevoerd, blijkt dat fusiegemeenten niet beter werken terwijl dat vooraf wel beloofd wordt. De afgelopen periode is het relatief rustig geweest op het front van de herindelingen in Gelderland. Echter door het afstoten van taken van het rijk naar de gemeenten zien we het gevaar van een nieuwe herindelingsronde in de komende periode op ons afkomen.

De SP is tegen gedwongen herindelingen en vindt dat herindelingen alleen moeten doorgaan als de bevolking zich er in meerderheid in een referendum voor heeft uitgesproken. De SP heeft daar in de afgelopen periode een voorstel voor gedaan, dat helaas geen meerderheid haalde in provinciale staten. Wij blijven van mening: ‘Laat de mensen zelf beslissen!’

STEDEN

De provincie heeft de afgelopen periode met de steden in Gelderland meerjarencontracten afgesloten. Daarin worden afspraken gemaakt met de steden over een groot aantal activiteiten en projecten die de steden met ondersteuning van de provincie kunnen realiseren. De SP is van mening dat dit beleid zeker door moet gaan. Wel is het belangrijk dat er voldoende budget beschikbaar is voor sociale projecten en activiteiten.

Vaak gaat financiële steun van de provincie samen met een even zo grote bijdrage van de gemeente via cofinanciering. In de praktijk betekent dit nogal eens dat gemeenten - om die bijdrage te kunnen leveren - moeten bezuinigen op voorzieningen. Het is de vraag of de eis van cofinanciering wel altijd tot de best besteding leidt. De SP is tegen een verplichting in de cofinanciering door gemeenten.

INHUUR

De provincie huurt nog steeds veel extern personeel in. De kosten van deze externe inhuur zijn gemiddeld twee keer zo hoog als een normaal dienstverband. De SP pleit voor het hanteren van de zogenaamde ‘Roemernorm’, dat wil zeggen maximaal 10% van de totale personeelskosten wordt ingehuurd.

GOEDE VOORBEELD

De SP vindt dat overheden, bestuurders en volksvertegenwoordigers zelf het goede voorbeeld moeten geven. Dat betekent dat als er bezuinigd moet worden, bestuurders en politici als eerste zelf aan de beurt zijn om in te leveren. Ook buiten bezuinigingen om moet er trouwens zuinig met gemeenschapsgeld worden omgegaan. De SP laat dat in het klein zien doordat we elk jaar een groot deel van ons fractiebudget overhouden en dat terugstorten op de rekening van de provincie.

BESTUURDERS

Gedeputeerden krijgen een royaal salaris van zo’n ton per jaar. De SP vindt dat dit best met ten minste een kwart minder kan. Declaraties van bestuurders zijn de afgelopen periode regelmatig onderwerp van discussie geweest. We kunnen vaststellen dat dit heeft geleid tot een versobering van het declaratiegedrag van de huidige Gelderse bestuurders. Wat de SP betreft moet dit zo blijven. Dus niet én een vaste onkostenvergoeding van duizenden euro’s én dan ook nog eens duizenden euro’s aan bonnetjes declareren. We willen geen privé-gebruik van dienstauto’s en geen dure afscheidsfeestjes. Wij zullen erop toezien dat dit zo blijft.

Voor bestuurders van publieke ondernemingen waarvan de provincie aandeelhouder is, zoals Liander en Vitens, moet de beloning aan een maximum worden gesteld conform de WNT (wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semi-publieke sector). Door actief aandeelhouderschap zet de provincie zich er voor in dat de norm ook gerealiseerd wordt.