1. Niemand aan de kant!

7. Omarm kunst en cultuur

Het leven bestaat niet alleen uit werken en geld verdienen. De SP vindt dat een breed aanbod van kunst en cultuur beschikbaar en toegankelijk moet zijn voor een groot publiek. Kunst en cultuur zijn een signaal van hoop, innovatie en creativiteit. De provincie moet extra investeren in het voortbestaan van een goed toegankelijk netwerk van culturele instellingen zoals bibliotheken en muziekscholen. Dat doet zij door samen met gemeenten en andere belanghebbende partijen een plan hiertoe op te stellen. We willen niet dat cultuur afhankelijk wordt van de grillen van de commercie en liefdadigheid. Wij blijven ons inzetten voor het behoud van de Gelderse monumenten, muziekscholen en fanfares, voor zangkoren en toneelclubs, poppodia en ateliers voor beeldende kunst en voor kleinschalige culturele centra. Ook de onafhankelijke, regionale journalistiek kan op onze blijvende aandacht rekenen. Niet alleen als publieke bewaker van de democratie, maar ook als bron voor informatie over al die culturele activiteiten.

7.1 BIBLIOTHEEK

De bibliotheek is een belangrijke toegangspoort naar kennis en taalvaardigheid, literatuur, cultuur en wetenschap. Het is één van de weinige gratis toegankelijke culturele instellingen waar iedereen komt. En vaak vormt deze een centrale ontmoetingsplek in wijken en dorpen. Door de digitalisering en gemeentelijke bezuinigingen neemt het aantal bibliotheekvestigingen steeds verder af. Er moet extra in nieuwe bibliotheekvormen worden geïnvesteerd. Daarbij moet voorkomen worden dat het alleen om digitale dienstverlening gaat. Indien noodzakelijk neemt de provincie een deel van die kosten op zich.

7.2 LAAGGELETTERDHEID

Tienduizenden Gelderlanders kunnen niet of onvoldoende lezen en schrijven. Om mee te doen in onze samenleving is goed kunnen lezen en schrijven van wezenlijk belang. De SP is blij dat er extra aandacht is voor laaggeletterden. De provincie Gelderland heeft naar aanleiding van een motie van de SP de verantwoordelijkheid voor de aanpak van laaggeletterdheid naar zich toe getrokken. En dat moet vooral zo blijven.

7.3 STREEKTAAL

De streektaal is een culturele schat met zijn unieke woorden en zegswijzen. Het is een manier om gevoelens tot uitdrukking te brengen en te begrijpen. De SP is blij dat de provincie, de komende jaren, de instandhouding van de streektaal ondersteunt, mede dankzij onze blijvende aandacht hiervoor. Zij doet dat samen met de Nederlandse en Duitse provincies in de grensstreek. Dat is een goede manier om ‘over de grens’ samen te werken. De SP vindt dit belangrijk.

7.4 Cultuur: Kleinschalig, betaalbaar, overal

Tot op heden beperkt de rol van de provincie bij cultuur zich tot het ondersteunen van commerciële, grootschalige en hoogstaande cultuur en festivals. Initiatiefnemers worden gedwongen om professioneler, grootschalig en liefst zonder subsidies te werken. De SP wil meer geld besteden aan cultuur. Daarbij krijgt kleinschaligheid, spreiding over de provincie en de toegankelijkheid volop de aandacht. De entreeprijs mag geen drempel vormen en mensen buiten de deur houden.

7.5 JEUGDFONDS CULTUUR

De SP heeft zich de afgelopen jaren met succes hard gemaakt voor het Jeugdfonds Cultuur (beter bekend als het Jeugdfonds Sport & Cultuur). Dit fonds betaalt de contributie en/of het lesgeld voor kinderen en jongeren uit gezinnen waar te weinig geld is om muziek te maken, om te dansen, schilderen, toneel te spelen of iets anders creatiefs te doen. Het Jeugdfonds Cultuur moet ook de komende vier jaar blijven bestaan. Sterker nog, de SP wil dat er meer geld gaat naar Cultuur en Sport voor kinderen met iets minder financiële mogelijkheden. De uitvoering daarvan ligt bij gemeenten.

7.6 REGIONALE JOURNALISTIEK

De SP vindt het belangrijk dat onafhankelijke journalistiek op regionaal niveau in stand blijft. De Omroep Gelderland doet goed haar werk. De provincie heeft, mede op initiatief van de SP, een eerste stap gezet om lokale omroepen extra te ondersteunen. Daar blijft het wat de SP betreft niet bij. Goede en kritische verslaglegging van gemeentelijke en regionale politiek is essentieel. Om lokale en regionale omroepen te stimuleren is extra geld van de provincie nodig. Daarom zet de SP Gelderland zich in voor een Fonds regionale politieke journalistiek, opdat de kleine regionale kranten altijd een kritische correspondent kunnen financieren en zo de lokale democratie versterkt wordt.

7.7 ERFGOED

Het onderhoud van het culturele erfgoed staat blijvend onder druk. Ondanks de grote investeringen is er nog steeds achterstand bij het restaureren van kerken, kloosters en oude fabrieken met een belangrijke historische waarde. Het investeren in extra onderhoud is goed voor ons erfgoed. Het is ook goed voor het behoud van oude ambachtschap van restaurateurs, voor werkgelegenheid in de bouw en voor de toeristische aantrekkingskracht van Gelderland.

Erfgoed bestaat ook uit eeuwenoude geschreven documenten. Zonder deze bronnen kunnen wij de wording van ons mooie Gelderland niet begrijpen. Twee projecten, om de bronnen van het Gelders provinciaal bestuur tussen 1500 en 1900 via internet toegankelijk te maken, zijn de laatste jaren wegbezuinigd. Voortzetting van deze projecten op professionele basis is nodig. Bij voorkeur als grensoverschrijdend project in samenwerking met Limburg en de Duitse grensregio.

Archiefbewaarplaatsen zijn openbare instellingen met een publieke taak. Vrije kennis moet voor iedereen vrij toegankelijk zijn. Daarom willen wij verruiming van de openingstijden van het provinciaal Gelders Archief te Arnhem.

We lopen in de voetstappen van onze voorouders. Op sommige plekken zijn die voetstappen vele duizenden jaren oud. In de afgelopen jaren is bij opgravingen veel archeologisch materiaal gevonden. Er is een grote achterstand ontstaan bij het conserveren, (digitaal) documenteren, opslaan en tonen van de Gelderse vondsten. Dat is in strijd met de wet. Bovendien gaan niet goed geconserveerde vondsten langzaam maar zeker kapot. De provincie moet extra investeren om de achterstanden weg te werken en al dat moois te kunnen presenteren.