1. Niemand aan de kant!

6. Werken, leren en innoveren

De economische crisis zou op zijn retour zijn, maar er staan nog veel mensen aan de kant. Anderen zitten vast in onzekere flexbanen. Voor de SP is ‘de economie’ meer dan winst maken en geld verdienen. Het is een taak van de provincie om de regionale economie te versterken en daarmee te zorgen voor meer werkgelegenheid en echte banen.

6.1 ECHTE BANEN

Wij zijn tegen flexbanen, want die bieden geen bestaanszekerheid. Investeringen die de provincie doet voor werkgelegenheid moeten daarom altijd leiden tot echte banen. Wij zijn tegen verdringing. Je zet geen vrijwilligers in om werk te laten verrichten dat door fatsoenlijk betaalde werknemers gedaan kan worden.

De provincie stimuleert sociaal en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Dat houdt in dat mensen mee kunnen doen ook al hebben ze een beperking of afstand tot de arbeidsmarkt. Dat betekent mensen blijven waarderen en laten bijscholen gedurende hun hele werkzame leven. En je sterk maken voor een duurzame manier van werken die niet ten koste gaat van mens, natuur en milieu.

De SP wil dat werknemers en vakbonden al in een vroeg stadium worden betrokken bij economische plannen. Bij de totstandkoming van plannen die moeten zorgen voor werkgelegenheid moet er een hoofdrol zijn weggelegd voor de mensen die het betreft. Want uiteindelijk zijn niet de bestuurders maar de inwoners in onze provincie de baas.

6.2 SCHOLING

De Gelderse ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB) willen graag innoveren, maar vinden dat de samenwerking met de universiteiten, hogescholen, Mbo’s en Roc’s onvoldoende van de grond komt. Ondanks allerlei beloftes en programma’s die de provincie heeft opgezet. Kennelijk zijn de huidige middelen onvoldoende en/of de programma’s nog te weinig praktisch ingericht. De SP wil dat de provincie alle betrokkenen partijen verbindt, van ondernemers tot werknemersvertegenwoordigers, van mensen in opleiding tot ervaren professionals. Goede, gerichte scholing en wetenschappelijk onderzoek biedt kansen voor ondernemers en meer baanzekerheid aan werknemers.

6.3 INNOVATIE EN SAMENWERKING

Innovatie is hard nodig in (duurzame) economie. Veel succesvolle innovaties zijn met steun van de overheid tot stand gekomen. De provincie kan die innovatie stimuleren, maar moet daarbij wel kritisch kijken naar de effectiviteit van haar eigen beleid. Innovatiegelden komen wat ons betreft niet terecht bij prestige objecten. De SP wil dat de provincie vooral steun geeft aan startende en kleine bedrijven, en aan overheids-, arbeiders- en bewonersinitiatieven.

6.4 VESTIGINGSKLIMAAT

De SP wil dat kennis in de regio blijft: een aantrekkelijk vestigingsklimaat is niet alleen belangrijk voor bedrijven. Het zorgt er ook voor dat werknemers in de regio blijven wonen of hier naartoe verhuizen. De provincie moet de handen ineen slaan met het bedrijfsleven, de woningbouwcorporaties en de bouw. Een gevarieerd en betaalbaar woningaanbod houdt mensen in de regio. Zeker zo belangrijk is het om de (sociale en culturele) voorzieningen in de provincie op niveau te houden. Wat de SP betreft zorgt de provincie samen met gemeenten er voor dat deze bereikbaar zijn en voor iedereen toegankelijk. De natuurrijke omgeving wordt als een van de belangrijke vestigingsfactoren genoemd, daarom moet de provincie daar blijven in investeren.

6.5 Gemaakt in Gelderland

De Gelderse maakindustrie is van groot economisch belang. Veel mensen verdienen er hun brood met het maken van producten. De maakindustrie kan niet zonder creatieve en innovatieve ambachtslieden. Dat vakmanschap moet worden gestimuleerd. De SP wil dat er meer broedplaatsen komen waar creatieve en innovatieve mensen en de Gelderse (maak)industrie samen producten kunnen bedenken. De (creatieve) maakindustrie is verantwoordelijk voor een groot deel van de Gelderse productie en de export. Daarom komt er een trots label op al onze producten: ‘Gemaakt in Gelderland.’ Het Gemaakt in Gelderland label krijg je niet zomaar. Het product is ontworpen in Gelderland, gemaakt van Gelderse grondstoffen, is volledig geproduceerd in Gelderland en na gebruik wordt het gerecycled en hergebruikt in Gelderland.

6.6 RECREATIE EN TOERISME

Het toerisme is belangrijk voor onze Gelderse Economie. Het heeft invloed op natuur en cultuur, en er wordt veel geld verdiend. Elke streek heeft haar eigen toeristische mogelijkheden en toerisme wordt gedragen door veel kleine ondernemers.

De kleinschalige recreatie staat onder druk. Veel vakantieparken kunnen de huidige eisen van duurzaamheid en voorzieningen niet bijhouden. Daardoor ontstaan verouderende (verpauperende) vakantieparken. Deze trekken mensen die, soms noodgedwongen, het zomerhuis gebruiken als vaste woning. Dergelijke parken nodigen ook uit tot criminele activiteiten.

De SP wil dat de provincie waakt over de ruimte voor recreatie en het aanbod divers en betaalbaar houdt. Mensen die vaste woonruimte in de regio zoeken moeten die kunnen vinden in voor hun betaalbare reguliere woningen. In het door de provincie gevoerde beleid ter verbetering van de vakantieparken moet nadrukkelijk oog zijn voor de kleine parken en voor de betaalbaarheid van die parken voor alle vakantiegangers.

6.7 GRENSOVERSCHRIJDEND

De SP is een voorstander van (inter)nationale samenwerking op gebieden zoals economie, zorg, onderwijs, verkeer en cultuur. Daarvoor werken we samen met onze buurprovincies. Wij stimuleren ook graag een nauwe samenwerking tussen Gelderse en Duitse grensregio’s op gebied van scholing en werkgelegenheid. Daarbij is het belangrijk dat in de grensgebieden, via bijvoorbeeld de Roc’s, de Duitse taal extra aandacht krijgt en dat Duitsland door iedereen goed en betaalbare bereikt kan worden.