1. Niemand aan de kant!

8. Gelderland sport

Wat de SP betreft zorgt de provincie er samen met anderen voor dat iedereen in Gelderland kan sporten. Dat is goed voor de gezondheid en het algemene welbevinden van mensen. Het zorgt voor sociale samenhang: niemand hoeft aan de kant te blijven staan. De SP kiest nadrukkelijk voor sporten voor iedereen in plaats van provinciaal geld te stoppen in de sponsoring van topsport.

8.1 TOPSPORT VERSUS BREEDTESPORT

In sommige dorpen en wijken is de sportvereniging en kantine de enige overgebleven sociale ontmoetingsplaats. Daarom is het belangrijk om mensen te stimuleren aan sport te doen en vrijwilliger te worden bij een sportvereniging. Wij zijn van mening dat de provincie samen met andere overheden de breedte- en amateursport in Gelderland financieel moet ondersteunen.
Als het aan de SP ligt stopt de provincie met het sponsoren van commerciële topsportevenementen. De SP ziet liever de jongens en meiden uit de buurt voetballen op een trapveldje en de buren baantjes trekken in het zwembad, dan de bestuurders op de (vip)tribune bij de openingsceremonie van een groot evenement. Professionele sport is vaak een plaats waar (grote) sponsors elkaar ontmoeten. Dat vraagt alertheid van de provincie omdat zij met sommige sponsors niet in verband gebracht moet willen worden.

Het ontwikkelen van topsporttalenten moet niet worden overgelaten aan de commercie. Het is verstandig jonge talenten te begeleiden in hun ontwikkeling en bewust te maken van de negatieve kanten van topsport zoals dopinggebruik, matchfixing en machtsmisbruik. Wat de SP betreft heeft de provincie hier een voorlichtende rol.

8.2 speelruimte

In elke buurt moet voldoende vierkante meters aan buitenspeelruimte beschikbaar zijn. Stel ook schoolpleinen, onder buurttoezicht, open voor sport en spelen door kinderen. De provincie Gelderland gaat samen met gemeenten, scholen en bedrijven aan de slag om sporten en bewegen voor iedereen toegankelijk te maken.

8.3 SPORTEN MET BEPERKING

De vergoeding van sporthulpmiddelen voor mensen met een beperking moet niet alleen sportrolstoelen, maar ook andere hulpmiddelen omvatten. Bij revalidatie, en vooral ook daarna, is naast dagelijkse hulp en begeleiding naar werk ook begeleiding naar sport van belang. Wat de SP betreft subsidieert de provincie alleen sportaccommodaties die ook voor mensen met een beperking toegankelijk zijn.

8.4 Jeugdfonds SPORT

Een lang gekoesterde SP-wens is uitgekomen: samen met het Nationale Jeugdfonds Sport, kunnen meer kinderen uit minder bedeelde gezinnen sporten. Daar willen we vooral mee doorgaan. Wat de SP betreft moeten alle kinderen in de gelegenheid zijn om te sporten en ook te leren zwemmen op de basisschool en daarbuiten. Teveel kinderen groeien tegenwoordig op zonder zwemdiploma’s. Wij willen geld beschikbaar stellen voor schoolzwemmen, zodat geen kind de basisschool verlaat zonder zwemdiploma. Sporten voor kinderen uit arme gezinnen is extra belangrijk, ook zij hoeven niet aan de kant te blijven staan.