1. Niemand aan de kant!

9. Besturen en investeren

De SP is niet blij met de trend dat het bestuur steeds maar grootschaliger wordt en verder van de mensen af komt te staan. We vinden dat de provincie in allerlei opzichten al erg ver van de mensen af staat. Laat staan dat er een ‘superprovincie’ met Overijssel zou komen (Landsdeel Oost), zoals nog wel eens voorgesteld wordt. De SP is tegen gedwongen gemeentelijke herindelingen. Wij willen dat mensen zeggenschap houden over hun eigen leefomgeving en dat de buurt/de wijk de schaal van de toekomst is.

9.1 BESTUUR: Samen en DICHTBIJ

De provincie werkt steeds vaker samen met andere overheden, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven om grote projecten te realiseren. Samenwerking is goed, maar hier worden ‘overlegorganen’, ‘taskforcen’, ‘boards’ en ‘gemeenschappelijke regelingen’ opgetuigd. De gekozen volksvertegenwoordigers in Provinciale Staten of gemeenteraden hebben daarop nog maar weinig invloed, terwijl het vaak om veel geld en ingrijpende besluiten gaat. Wij zijn hier alert op. Gemeenteraden en de Provinciale Staten moeten altijd hun controlerende taak uit kunnen oefenen.

De provincie moet dicht bij de mensen staan, haar werkwijze moet uitnodigend en helder zijn en mag zeker geen drempels opwerpen. Ga niet voorbij aan de medezeggenschap van medewerkers in bedrijven; maak er gebruik van, leg ook daar je oor te luister. Het is belangrijk ook die mensen te bereiken die niet vanzelfsprekend de weg naar, bijvoorbeeld, inspraakavonden weten te vinden.

Bij grensoverschrijdende samenwerking hoort altijd de democratische legitimatie centraal te staan. Gemeenteraden en de Provinciale Staten moeten altijd hun controlerende taak kunnen uitoefenen.

9.2 OMGEVINGSWET

De SP is voorstander van een sterke overheid die ervoor zorgt dat onze omgeving wordt ingericht met aandacht mens, dier, natuur en milieu. De provincie neemt de regie en zorgt ervoor dat bewoners inspraak hebben op hun leefomgeving. De provincie stelt duidelijke grenzen aan gemeenten waar het gaat om milieubelasting, ruimtelijke ordening en natuurontwikkeling. Zo zorgt zij dat er geen ongelijkheid ontstaan tussen gemeenten in Gelderland.

9.3 NEVENFUNCTIES

De SP vindt dat gedeputeerden en de Commissaris van de Koning alleen onbetaalde nevenfuncties mogen bekleden. En zelfs daar moeten zij zeer terughoudend zijn: de functie moet aantoonbaar in het algemeen belang (van Gelderland) zijn.

9.4 SOCIAAL AANDEELHOUDERSCHAP

De provincie Gelderland heeft een aantal aandeelhouderschappen in publieke bedrijven zoals Liander (beheerder van het stroomnet) en Vitens (drinkwaterbedrijf). De SP wil dat de provincie een actief aandeelhouder is die samen met andere overheden zorgt voor lage rekeningen voor de mensen in plaats van hoge winsten en uitkeringen voor de aandeelhouders. Ook moet de provincie zich als aandeelhouder inzetten voor een koers waarbij deze bedrijven zich voor de maatschappij inzetten. Zij ondersteunt waarden en wensen zoals duurzaamheid en sociaal ondernemerschap. Voor bedrijven waarvan de provincie aandeelhouder is, geldt dat zij geen risicovolle activiteiten (in het buitenland) mogen ondernemen.

9.5 TOPINKOMENS AANPAKKEN

Bij (semi-)publieke bedrijven, waar de provincie aandeelhouder van is of subsidies aan verleent, mogen er geen overschrijdingen van de WNT-norm (Wet Normering Topinkomens) plaatsvinden. Publiek geld is niet bedoeld om buitensporige beloningen aan de top mede mogelijk te maken.

9.6 BELASTING

De provincie is door de verkoop van haar aandeel in NUON een rijke provincie met een miljardenvermogen. Daarom is de SP tegen een verhoging van de provinciale belasting van de zogenaamde ‘opcenten' op de motorrijtuigenbelasting met meer dan de inflatiecorrectie.

Vaak gaat financiële steun van de provincie samen met een even zo grote bijdrage van de gemeente via ‘cofinanciering’. In de praktijk betekent dit nogal eens dat gemeenten - om die bijdrage te kunnen leveren - moeten bezuinigen op voorzieningen. Het is de vraag of de eis van cofinanciering wel altijd tot de beste besteding leidt. De SP is tegen een verplichting in de cofinanciering door gemeenten.

9.7 INVESTEREN

Het omvangrijke vermogen van de provincie moet niet opgepot worden, maar op een verantwoorde manier geïnvesteerd in de Gelderse samenleving. In dit programma doen wij tal van voorstellen waar in geïnvesteerd moet worden. Daarvoor willen wij een deel van de NUON-gelden inzetten.

9.8 INFORMEREN EN CONTROLEREN

Een investering van de provincie kan voor veel onderwerpen een oplossing dichterbij brengen, mits de zaken helder en duidelijk worden geregeld. Dit betekent allereerst dat je de mensen die het betreft tijdig en volledig informeert, dat zij gehoord worden en dat Provinciale Staten het hele proces goed moeten kunnen controleren en waar nodig ingrijpen.