Alex en Will derde in Rol-je-Rot-race!

12 maart 2007

Alex en Will derde in Rol-je-Rot-race!

Afgelopen woensdag mocht ik meedoen met de rol-je-rot-race. Deze race werd georganiseerd door de VVD in Renkum en het platform Makkers Unlimited. Vijf teams moesten zo snel en goedkoop mogelijk naar het blindeninstituut Het Schild in Wolfheze reizen om daar te stemmen. Ik ging op pad met Will Peters uit Nijmegen.

Ons reisplan was als volgt: we namen in Nijmegen buslijn 8 naar het station en zouden voor de rest op pad gaan met de NS. Zonder vertragingen zouden we ons reisdoel ruim voor 12 uur 's middags halen. Wij hadden de Regiotaxi buitengesloten omdat het een duur en onbetrouwbaar systeem is. Mijn reisgenote kan zich daarnaast prima met een blindegeleidehond redden.

Wij vertrokken om 10:05 uur, gevolgd door een cameraploeg van Omroep Gelderland. De cameraman in kwestie heeft de hele ochtend flink rondgerend en moest tijdens de busreis aardig wat capriolen uithalen om ons te filmen. Bij het Canisius-Wilhelminaziekenhuis reed de bus met een aardige vaart door de bocht waardoor de camerman een flinke klap tegen de deur maakte. De blindegeleidehond Onyx had het schijnbaar al eens eerder meegemaakt want ze gaf geen enkele krimp.

Vervolgens namen wij de trein van 10:39 uur naar Arnhem. Will en ik waren al voorzien van de benodigde kaartjes maar de cameraploeg nog niet. De journaliste in kwestie probeerde nog gauw een enkele reis te kopen maar die missie mislukte dankzij de krappe overstaptijd tussen
trein en bus. Uiteindelijk leverde dat bij controle een dure uitstel van betaling op. We kwamen op tijd aan in Arnhem.

Dankzij de verbouwing ligt station Arnhem overhoop. Voor mensen als Will levert dit wel problemen op. Zo is de hoge trap onbegaanbaar voor honden en ligt de lift helemaal aan het einde van het perron. Deze liften zijn ontzettend traag en de bediening is ongeschikt voor blinden en slechtzienden. Ook is het slecht gesteld met de blindegeleidetegels: tussen de eindtegel bij de trap en de tegelrij bij de lift zit een afstand van twee meter. Daarnaast val je bij perron 3 zo van het perron af want de hekken zijn weggehaald. Dankzij Onyx kwamen we ongeschonden op perron 9 maar de situatie blijft onacceptabel.

Om 11:07 uur namen wij de stoptrein naar Wolfheze. We kwamen op tijd aan, net toen een regenbui losbarstte. De cameraploeg van de NOS stond aan de verkeerde kant en moest een sprintje trekken naar de andere kant van het station. Ook hier geldt dat de toegankelijkheid slecht is: je kunt alleen via een tunnel het station verlaten. Voor rolstoelers is in- of uitstappen in Wolfheze onmogelijk. Daar gaan we wat mee doen.

Vijf minuten later kwamen we bij Het Schild aan. Een ontvangstcomité stond al klaar maar de eerste deelnemers waren al gearriveerd: met de Regiotaxi! Ons zelfvertrouwen liep even een knauw op. Will kon meteen gaan stemmen terwijl ik mijzelf overdonderd voelde door alle drukte en nogal moe was. Mijn reisgenote was erg tevreden over de audiostemmachine: de machine leest als het ware de lijsten en kandidaten voor, zodat blinden en slechtzienden ook zonder hulp van een ander hun stem kunnen uitbrengen.

Daarna gingen we op weg naar de prijsuitreiking. Elk team werd beoordeeld op prijs - voor ons 6,60 Euro - en de totale reistijd - ongeveer anderhalf uur - wat voor ons ongunstig uitpakte: een derde
plaats. Wij waren weliswaar het goedkoopst maar team 1 (VVD'er Willem van Katwijk en een blinde man uit Velp) troefde ons af. Maar: de derde plaats levert nog altijd brons op.