Fotoverslag actie SP tegen bomenkap in Achterhoek

4 maart 2007

Fotoverslag actie SP tegen bomenkap in Achterhoek

Aangevoerd door Gelders statenlid Toine van Bergen heeft de SP zaterdag 3 maart met kappen bedreigde bomen langs provinciale wegen in de Achterhoek 'beplakt' met protestposters. Het gaat om bomen langs de provinciale weg Borculo -Neede. Langs de weg Ruurlo- Zelhem zijn al veel waardevolle bomen gesneuveld. De SP had eerder tevergeefs geprobeerd om de kap op te laten schorten maar kreeg hiervooer afgelopen woensdag geen steun bij de andere partijen in provinciale staten.

De SP en veel burgers in de Achterhoek vinden dat de verkeersveiligheid verbeterd kan worden zonder de grootschalige bomenkap die nu plaatsvindt. Ook de meerderheid van de gemeenteraad van Berkelland is niet overtuigd van de noodzaak van de geplande grootschalige bomenkap. Langs een groot aantal wegen wordt de helft van de bomen verwijderd. Daardoor dreigt het karakteristieke coulissenlandschap in deze regio getroffen te worden door een grote kaalslag. Dit heeft niet alleen negatieve gevolgen voor natuur en landschap, maar zeker ook voor de toeristische aantrekkingskracht van dit gebied.

Bekijk ook een filmpje over dit onderwerp van de stichting Bos en Mens.