VVD steunt CDA bij pleidooi voor N18 als autoweg ; SP tegen

9 september 2007

VVD steunt CDA bij pleidooi voor N18 als autoweg ; SP tegen

De VVD - fractie in de Gelderse staten staat achter het initiatief van het CDA om in Den Haag te gaan lobbyen voor het ombouwen van de N18 (Twenteroute) tussen Varsseveld en Enschede tot autoweg met twee keer twee rijstroken en een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. De VVV - Statenleden Gerard van den Hengel en Jan Markink hebben maandag Tweede - Kamerlid Paul de Krom op het hart gedrukt om tijdens de behandeling van het MIT (meerjarenplanning infrastructuur) te pleiten voor de verbreding van de Twenteroute tussen Varsseveld en Enschede.

"Die is hard nodig, vanwege de afwikkeling van het verkeer vanaf de A15 als die doorgetrokken wordt", verklaart Van den Hengel, verkeersdeskundige van de Gelderse VVD-fractie. "En het is goed voor de ontwikkeling van het gebied." Het VVD-statenlid noemt het vertrek van bierbrouwerij Grolsch van Groenlo naar Enschede als voorbeeld. "Voor dat bedrijf was bereikbaarheid een groot probleem", aldus Van den Hengel.

De Statenfracties van SP, GroenLinks (GL) en D66 zijn ertegen. SP-verkeersdeskundige Alex Mink twijfelt aan het nut van verbreding van de Twenteroute. "Met de drukte valt het namelijk wel mee", aldus Mink, die bovendien bang is voor het ontstaan van een 'scheurbaan' waar de Achterhoek niets aan heeft. "Een dergelijke weg is ook slecht voor het milieu en het landschap".
Ook het Doetinchemse GroenLinks-Statenlid René Kortooms ziet voor de regio geen voordeel in verbreding. "De Achterhoekse economie is er absoluut niet bij gebaat."

Voor plaatsvervangend D66-Statenlid Fleur van der Schalk uit Rekken volstaan verbetering van het huidige tracé van de N18 en het oplossen van de situatie in Eibergen. De Statenfracties van PvdA en ChristenUnie wijzen een verbreding van de Twenteroute tussen Varsseveld en Enschede niet op voorhand af.

(Uit: De Gelderlander, editie Achterhoek, 7 september j.l.).