10 januari 2008

Geen onvoldoende voor 40 miljoen tekort

Uit De Gelderlander van 10 januari 2008. Voor de volledigheid: de motie over het falen van de bestuurlijke controle is door D66 en SP gezamenlijk ingediend.

Geen onvoldoende voor 40 miljoen tekort
ARNHEM - De Gelderse gedeputeerde Marijke van Haaren krijgt geen onvoldoende voor haar rol rond het miljoenentekort van het plan Hart van Dieren.

Een grote meerderheid in Provinciale Staten van Gelderland zag daarvoor gisteren onvoldoende reden.

Volgens D66, Groep Van Bergen en SP waren die redenen er volop. Afgelopen zomer werd duidelijk dat het futuristische plan om een spoorlijn en een weg in tunnels door het centrum van het dorp Dieren te leiden, een tekort van 40 miljoen euro kende op een budget van 100 miljoen. Het plan gaat nu waarschijnlijk niet door. De Rhedense wethouder Wilschut vertrekt om deze zaak.

Uit een onderzoeksrapport bleek daarna dat de bestuurders van Gelderland en de gemeente Rheden te druk waren met onderlinge discussies en daardoor niet in de gaten hadden dat er een enorm tekort ontstaan was. Ze hadden dat wel kunnen weten als ze beter hadden opgelet, concludeerden de onderzoekers.

D66 diende daarom gisteren een motie in waarin werd vastgesteld dat de bestuurlijke controle onvoldoende was.

Die term bleek politiek zeer gevoelig te liggen. Alle partijen waren het erover eens dat er fouten gemaakt waren, maar het gebruik van de term onvoldoende zou het imago van gedeputeerde Van Haaren te veel beschadigen.

Van Haaren zelf erkende ook dat er fouten gemaakt waren, maar vermeed uitdrukkelijk de term onvoldoende. Ook haar partij, het CDA, wilde daar niets van weten. Statenlid Albert Schol had moeite met de term omdat het om een 'kwantitatief begrip' zou gaan.

De provinciale politiek praat de komende maanden nog een keer over wat er allemaal mis is gegaan.