Halle-Heide tegen mega-stal

23 januari 2008

Halle-Heide tegen mega-stal

HALLE-HEIDE - De schrik zit er goed in bij de Halle-Heidenaren. De aanvraag voor een grote varkensstal met 7500 varkens vlakbij de dorpskern bracht de gehele bevolking van de buurtschap en omgeving dinsdagavond op de been.

Het gymnastieklokaaltje van de Halle-Heideschool puilde uit. De belangenvereniging Halle-Heide hield er samen met politieke partij SP een informatiebijeenkomst, omdat 'de bewoners ernstig teleurgesteld zijn in de politiek van Bronckhorst'. Dat zei voorzitter Jan Sielias van de de buurtvereniging. Hij gaf daarmee antwoord op een vraag uit de zaal waarom alleen tegenstanders van megastallen in het buitengebied hun zegje mochten doen. "Wij hebben alleen een bijeenkomst gehad van de gemeente waar we min of meer te horen kregen dat we slaapkoppen waren omdat het besluit voor een Landbouw Ontwikkelings Gebied (LOG) al genomen was. We voelden ons onrechtvaardig behandeld Sinds die tijd hebben we niets meer gehoord van de politiek in Bronckhorst. Dan is het niet zo gek dat we nu een informatieavond houden en zelf mensen uitnodigen om iedereen te informeren" , zei Sielias.

Volle zaal in Halle-Heide

Sprekers waren onder meer provinciale statenlid van de SP Marieke Veltman, Wouter van Eck van Milieudefensie en Jan Veldhuis van een bewonersgroep uit Vroomshoop waar dezelfde problematiek speelt. Deze hield de bewoners voor dat de race nog niet gelopen hoefde te zijn. De sprekers wezen op de stankoverlast en de verkeersbewegingen van vrachtverkeer voor de aan- en afvoer van voer en mest. Ook zouden de luchtfilters niet afdoende zijn om alle ammonniak en fijnstof binnen te houden.

Statenlid Marieke Veltman aan het woord

In de bomvolle zaal waren ook raadsleden uit Bronckhorst aanwezig. Hen werd gevraagd wat ze vonden van de komst van de megastallen. Paul Seesing (CDA) vond het jammer dat de informatie op de bijeenkomst eenzijdig was. Hij stelde dat de gemeenteraad ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid had voor die varkensbedrijven die in een extensief veegebied zitten. Deze bedrijven moeten de kans krijgen om uit te breiden. Max Noordhoek van GroenLinks noemde een stal tot drieduizend varkens acceptabel.

Uit: De Gelderlander van 23 januari 2008.