h

Provincie ontvangt verbetering Valleilijn positief

7 maart 2008

Provincie ontvangt verbetering Valleilijn positief

EDE - Twee voorstellen voor verbetering van de kwaliteit van de Valleilijn werden woensdag door de Gelderse politiek zeer positief ontvangen. De provincie is van plan om de lijn, die nu van Amersfoort naar Barneveld-Noord loopt, door te trekken naar Barneveld-Centrum. Er zou dan vier keer per uur een trein rijden vanuit Barneveld-Centrum naar Amersfoort. Tevens wil Gelderland geld investeren in de veiligheid van een aantal overwegen op de Valleilijn.

De ChristenUnie zei woensdag tijdens een vergadering van de Commissie Mobiliteit en Economische Zaken 'heel blij met een voorziening tot aan station Barneveld-Centrum' en de VVD noemde het idee 'een prima voorstel'. Alom was er ook grote waardering voor de 'creatieve oplossing' voor de financiering van het nieuwe traject: de keervoorziening in Barneveld-Centrum zal grotendeels worden betaald met het boetegeld dat vervoerbedrijf Connexxion aan de provincie Gelderland moest betalen voor de problemen op de Valleilijn (532 500 euro). De overige kosten zullen waarschijnlijk worden gedekt met zogenoemde Hoogwaardig Openbaar Vervoer-middelen (220 000 euro).

Ondanks al het enthousiasme voor deze uitbreidingsplannen waren er ook enkele kritische vragen over het voorstel. Albert Schol, fractielid van het CDA: ,,Wij maken ons zorgen over de capaciteit straks op het spoor. Er zij nu al vaak problemen op het regionale spoornet. Op deze manier blijven wij vastlopen." Collega-statenlid Conny Bieze-van Eck van de VVD vond dat er op lange termijn een dubbelspoor moet komen. ,,Het is belangrijk om deze visie uit te dragen naar de landelijke politiek en zeker te stellen dat we geen onmogelijke situaties creren.'' SP-lid Alex Mink wilde weten of een station Barneveld-Zuid ook tot de mogelijkheden behoort of zelfs nog 'handiger' is.

Gedeputeerde Marijke van Haaren-Koopman (Weginfrastructuur, Openbaar Vervoer, Fietsbeleid en Economische Zaken) van het CDA bevestigde dat het belangrijk is om in overleggen met de minister te 'blijven volhouden dat er meer 'rail' moet komen in Nederland. Ze vond echter ook dat je 'doordat je als provincie ambitie hebt, genoodzaakt bent om zelf te investeren in de ontwikkeling van het spoor'. Van Haaren over een mogelijk station Barneveld-Zuid: ,,Hier hebben we zelf ook al aan gedacht, maar voordat dit gerealiseerd kan worden, moet er eerst het probleem van de spoorverdubbeling worden opgelost."

Over het voorstel om een aantal overwegen op de Valleilijn veiliger te maken door onder andere het plaatsen en het moderniseren van automatische overwegbomen hoefde men ook niet lang te discussiren. 'Akkoord' was de reactie van vrijwel alle fracties op dit plan. ,,Wij vragen ons wel af of de provincie voor deze verbeteringen moet betalen of de vervoerder?'', aldus de SGP. Van Haaren: ,,Ik dacht in eerste instantie ook dat ProRail, het vervoersbedrijf op de lijn, de taak heeft om het spoor te onderhouden. Maar omdat er door de aanbesteding van de provincie meer gebruik wordt gemaakt van de treinen op het traject moeten we ook betalen voor de slijtage.''

De stemming over de voorstellen vindt plaats op de volgende vergadering van Provinciale Staten. (APA)

Uit: Barneveldse krant, 6 maart 2008.

Naschrift: niet Prorail maar Connexxion rijdt de treinen op de Valleilijn. Prorail is verantwoordelijk voor het spoor en de beveiliging ervan. De SP heeft landelijk en provinciaal al meerdere malen aangedrongen op verbetering van de regionale treindiensten. Daarnaast zijn wij voorstander van inhaalsporen en eventuele verdubbeling van de Valleilijn.

Station Barneveld Zuid wordt rond 2010 aangelegd. De SP wil graag dat op langere termijn, als de reizigersaantallen goed lopen, de kwartierdienst tot Barneveld Zuid wordt doorgetrokken

U bent hier