Scholen weten dat Doesburgse scholieren meestal te laat komen

Scholen weten dat Doesburgse scholieren meestal te laat komen

Bushalte Kraakselaan te Doesburg
Bushalte Kraakselaan in Doesburg. Foto: Henk Rodrigo/De Gelderlander

Bron: De Gelderlander, 12 maart 2008.

DOESBURG - Doesburgse scholieren komen meestal te laat op school als ze de bus nemen. Het probleem is zo groot dat vier scholen voor voortgezet onderwijs in Doetinchem er al van uitgaan dat Doesburgse en Angerlose leerlingen structureel te laat komen.
Op het Ulenhof College in Doetinchem krijgen deze leerlingen zelfs een speciale vervoerskaart zodat ze zich niet elke keer hoeven te verantwoorden.

Uit een onderzoek van SP Doesburg komen vele klachten over het openbaar vervoer naar voren. De conclusie is helder: de bus moet beter. De klachten voor de scholieren springen er uit, maar de SP signaleert op basis van de 74 binnengekomen reacties ook dat er overdag en in de avonduren niet genoeg bussen rijden. In de weekeinden is het vrijwel onmogelijk Doesburg te bereiken of te verlaten met de bus.

Ook de bereikbaarheid van het NS-station Dieren vanuit Doesburg is problematisch.

Doesburgse scholieren hebben het volgens deze enqute absoluut niet getroffen met de bus. Ze komen niet alleen te laat op school, maar hebben ook te maken met overvolle bussen.

Het komt voor dat leerlingen niet worden meegenomen omdat de bus vol zit, zodat ze een half uur moeten wachten. Ook zijn er problemen als leerlingen willen uitstappen uit een volle bus; ze zijn soms nog onderweg zijn naar de uitgang als de bus al weer optrekt. Dan moeten ze noodgedwongen uitstappen bij de volgende halte.

De SP spreekt van een ongelooflijke situatie dat scholen aparte regels hanteren voor kinderen uit Doesburg en Angerlo. "Schooluitval begint bij relativerend gedrag op regels. Bij het uitblijven van een adequate actie is dit de overheidsinstanties keihard verwijtbaar", zegt Gerrit Hammink van de Doesburgse SP-fractie.

Een vader signaleert in zijn reactie ook problemen met de verkeersveiligheid. "Het is nu acht jaar geleden dat ik met de busmaatschappij in de clinch lag over het vervoer van mijn dochters. En het blijkt dat er niet veel is veranderd. Als varkens staan de kinderen in de bus. Het is onverantwoord. De chauffeur kan niet eens in de rechterbuitenspiegen kijken, de kinderen zitten soms op het dashbord."

Het Ludger College, het Rietveld Lyceum, het Ulenhof College en het Metzo College zitten met het probleem in hun maag en hebben hun beklag gedaan bij openbaar vervoerbedrijf Syntus, maar dat heeft volgens de SP niet geresulteerd in een verbetering van de situatie. Met de uitkomsten van het onderzoek stapt de SP naar Syntus en Connexxion en het provinciebestuur.