Staten slikken hoge Nuon-salarissen

20 maart 2008

Staten slikken hoge Nuon-salarissen

Uit De Gelderlander van 20 maart 2008:

ARNHEM - Provinciale Staten van Gelderland verzetten zich niet langer tegen de hoogte van de topsalarissen van energiebedrijf Nuon. Jarenlang namen de Staten moties met dreigende taal aan waarin de Nuon-top tot matiging werd gemaand. Gelderland bezit 45 procent van de aandelen van Nuon.

Gisteren legden de Staten zich neer bij de hoogte van de beloningen. PvdA, CDA en ChristenUnie (een meerderheid) kwamen met een voorstel om de salarissen voortaan te vergelijken met die van soortgelijke bedrijven en dan ergens in het midden te gaan zitten. Dat betekent dat de nieuwe topman Loseth 800.000 tot 900.000 euro mag verdienen.

Het voorstel kwam vooral de ChristenUnie en de PvdA op veel kritiek te staan. De PvdA kondigde twee weken geleden nog aan samen met het CDA de bonussen van Loseth flink te willen aanpakken. Dat voorstel bleef echter achterwege.

PvdA-leider Wouter Bos zei onlangs dat de strijd tegen de topinkomens een prioriteit van zijn partij moet zijn. "Een enorme draai van de PvdA", constateerde Statenlid Toine van Bergen. "De PvdA moet zich schamen. Als dit een dossier is waarop de partij zich wil profileren, houd ik mijn hart vast voor de dossiers waarop ze zich niet wil profileren", zei Martijn Leisink (D66).

Corina van der Valk (PvdA) vindt dat haar partij niet draait omdat de feiten gewijzigd zijn. Nuon wordt gesplitst in een netwerkbedrijf en een commercieel handelsbedrijf. Het salaris van de topman daarvan moet door de markt bepaald worden. Van der Valk wil wel dat bij de bonus meer gekeken wordt naar milieuvriendelijk handelen.

Een motie van SP, D66, GroenLinks en Partij voor de Dieren om het salaris toch te verminderen, kreeg wel de steun van twee PvdA'ers. Een van hen, Theo de Wit, zei na afloop dat hij zijn rug recht had willen houden en zich nog wel op verjaardagsfeestjes wil kunnen vertonen.