Geen openheid financien 'Hart'

29 mei 2008

Geen openheid financien 'Hart'

DIEREN/ARNHEM - De financile nota, de zogenoemde businesscase, die ten grondslag lag aan het (inmiddels mislukte) project Hart van Dieren, blijft geheim.

Gedeputeerde Staten (GS) van Gelderland hebben in antwoord op vragen van D66 en de SP gezegd het stuk niet openbaar te maken.

Genoemde Statenfracties willen dat de geheimhouding op alle stukken wordt opgeheven nu het project in de oorspronkelijke vorm is afgeblazen. Voor een goede verantwoording van de politiek vinden zij openbaarmaking van groot belang.

Toen GS in februari besloten de ontwikkeling van Hart van Dieren om financile redenen stop te zetten, vroegen de Statenleden Martijn Leisink (D66) en Eric van Kaathoven (SP) het provinciebestuur de geheimhouding op de Business Case 2005 in te trekken. Een reactie bleef uit, zodat de partijen zich genoodzaakt zagen schriftelijke vragen te stellen. De antwoorden van GS zijn volgens de vragenstellers 'vaag en ontwijkend'.

Beiden kondigen aan vervolgvragen te stellen. "We kunnen geen reden bedenken waarom het stuk geheim zou moeten blijven. Ik denk dat het om politieke motieven gaat", aldus Martijn Leisink. Onder geheimhouding hebben zowel gemeenteraadsleden in Rheden als leden van Provinciale Staten de businesscase mogen inzien. Maar D66 en SP vinden dat iedereen er kennis van moet kunnen nemen.

Op dit moment werken de gemeente Rheden en de provincie aan een alternatief plan dat de verkeersproblemen in Dieren moet verminderen.

Bron: De Gelderlander dinsdag 27 mei 2008