We gaan door tot hoogste rechter

16 mei 2008

We gaan door tot hoogste rechter

Door JANNES BIJLSMA

NIJKERK/ARNHEM - Het leek af en toe wel een gezellig dagje uit, maar ondertussen is het menens.

Vijftig bewoners van camping Nieuw Hulckesteijn in Nijkerk trokken gisterochtend met een touringcar naar het provinciehuis in Arnhem. Ze wilden voorkomen dat 'hun' kampeerterrein plaats moet maken voor luxe bungalows.

Eigenaar Recreatie Gemeenschap Veluwe (RGV) wil het recreatiegebied Hulckesteijn volledig op de schop doen. Er verrijst een soort klein Zuiderzeestadje, aan de rand van de natuurgebieden Arkemheen en de Veluwerandmeren. Er komen honderden bungalows en de jachthaven wordt verplaatst. Natuurorganisaties maken zich grote zorgen over de toekomst van verschillende diersoorten als de herinrichting doorgang vindt. En de campingbewoners - soms al tientallen jaren het recreatiegebied bij Nijkerk bezoekend - mogen over drie jaar een nieuwe kampeerstek zoeken.

Met tientallen minuten vertraging draait een bus rond kwart voor negen het Hulckesteijnterrein op. De bewoners stappen snel in, want de vergadering die ze in Arnhem willen bezoeken start om half tien. De bus zit stampvol, maar met een beetje inschikken kan iedereen zitten. ,,Dit is helemaal geen slechte opkomst,'' zegt bewoonster Desiree Reddering. ,,Vorige week was het vakantie en hebben we ons met z'n allen goed voorbereid.''

Reddering heeft een stapel bundels met smartlappen meegebracht. Het wordt een groot succes. 'Reisleidster' Nel Frederiks zet niet alleen in, maar zingt ook uit volle borst mee in de microfoon met haar stem die bijna zuiver te noemen is. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk: vrijwel iedereen doet massaal mee. De kraker 'Geef mij maar Amsterdam' is toepasselijk omgetoverd tot 'Geef mij maar Hulckesteijn'.

Statenvoorzitter Bonning heet de gasten uit Nijkerk van harte welkom, ondanks dat ze een kwartiertje te laat zijn. Zo vaak heeft hij geen volle tribune. Niet alleen Reddering (,,Kunt u straks nog wel rustig slapen?'') en Frederiks (,,Ik kom hier al 38 jaar'') spreken in, ook Bernhard Oosting van de Gelderse Milieufederatie laat van zich horen. Allen krijgen zij een hartstochtelijk applaus voorgeschoteld en de spandoeken wapperen in het rond.

Tot vreugde van de bewoners blijkt dat de statenfracties stuk voor stuk kritisch kijken naar het RGV-plan. Solidara/Groep Van Bergen, SP, PvdA, D66 en GroenLinks steken hun vraagtekens niet onder stoelen of banken. Gedeputeerde Co Verdaas geeft aan dat er nog niets definitief is en dat er eerst nog een haalbaarheidsonderzoek moet komen dat moet aantonen dat er markt is voor huurbungalows.

,,We brengen ze aan het twijfelen. Eerst waren alleen SP en Solidara tegen, nu zijn er ook partijen aan het zweven,'' reageert een uitbundige Frederiks na afloop van de vergadering. ,,Dat hebben we alvast bereikt. En als het plan toch doorgaat, procederen we tot voor de hoogste Europese rechter.''

In de bus terug naar Nijkerk discussiren de bewoners nog volop na over de provinciale vergadering. Vlakbij de camping aangekomen bedankt Reddering haar vrienden van de camping: ,,Super jongens! En bij een volgende vergadering zijn we er gewoon weer bij!'

bron: AD editie Amesfoort