Enkel dode mus voor permanente bewoners - ANALYSE

16 juni 2008

Enkel dode mus voor permanente bewoners - ANALYSE

Bron: De Stentor 12-06-2008

Er gloorde een sprankje hoop bij permanente bewoners van recreatiewoningen in diverse gemeenten op de Noord-Veluwe. Een meerderheid van de Tweede Kamer kreeg het vorig jaar al gedaan dat minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer meer macht bij de gemeenten legde. Die mogen zelf beslissen hoe zij met de aanpak van de permanente bewoning omgaan. Handhaven, legaliseren, een generaal pardon of een tijdelijke gedoogvergunning voor de huidige bewoners.

Dat leek weinig zoden aan de dijk te zetten voor de permanente bewoners van vakantiewoningen op de Noord-Veluwe. De provincie en de gemeenten bleven star op het standpunt staan dat permanente bewoning niet mag en hard moet worden aangepakt.

Tot er eind vorige maand hoop gloorde voor de bewoners. De fracties van CDA, PvdA, ChristenUnie en GroenLinks dienden een voorstel in dat tot doel heeft het nieuwe Rijksbeleid ook in Gelderland in te voeren.

De vier partijen vormen een meerderheid in Provinciale Staten. De andere partijen riepen al snel in koor dat de permanente bewoners blij werden gemaakt met een dode mus.

Het antwoord van het college van gedeputeerde staten van Gelderland maakt duidelijk dat de laatste partijen het meest het gelijk aan hun kant hebben. Individueel kan er best een park worden gelegaliseerd. Maar deze liggen dan niet op de Noord-Veluwe.

Wel stemt het college er mee in dat de gemeenten zelf meer macht krijgen. Dat kan ook nauwelijks anders gezien de gewijzigde wetgeving die gemeenten bijvoorbeeld meer macht geeft bij het opstellen van bestemmingsplannen.

De gemeenten hebben al aangetoond dat zij er weinig voor voelen de aanpak nu maar achterwege te laten. Nog vorige week liepen controleurs in opdracht van de gemeente Harderwijk rond op parken om te zien of hier permanent wordt gewoond. Epe heeft de aanschrijvingen gewoon de deur uitgedaan en deze niet opgeschort vanwege eventueel nieuw beleid. Ermelo handhaaft de aanpak eveneens. En de provincie houdt zelf ook de stok achter de deur. Gemeenten krijgen meer vrijheid. Maar wanneer zij in bestemmingsplannen de provinciale regels voor permanente bewoning overtreden, mogen ze rekenen op een bezwaarschrift van de provincie. Het college heeft al laten weten dat bijvoorbeeld de hoge kosten van handhaving geen argument te vinden om dan maar af te zien van handelend optreden.

Resultaat is dat er dus uiteindelijk - een enkele uitzondering wellicht daargelaten - niets veranderd. Dus inderdaad een dode mus.

Zie ook:

"Dode mus voor bewoners van Recreatiewoningen"

Tweede Kamerlid op werkbezoek bij bewoners recreatiewoningen

Dossier Milieu en ruimtelijke ordening