Burgerinitiatief Bruil voldoet aan voorwaarden

9 september 2008

Burgerinitiatief Bruil voldoet aan voorwaarden

Persbericht provincie Gelderland van 9 september 2008

Gedeputeerde Staten adviseerden vandaag Provinciale Staten het burgerinitiatief Bruil als geldig aan te merken. Het burgerinitiatief voldoet aan alle voorwaarden. Provinciale Staten beslissen op 24 september of zij het advies overnemen. Is dit het geval dan wordt het burgerinitiatief in de commissievergadering Commissie Ruimte, Milieu en Water van 22 oktober besproken en beslissen Provinciale Staten op 29 oktober over het burgerinitiatief.

Asfaltcentrale Bruil verhuist naar Arnhem. Om aan de zorgen en vragenover effecten op het milieu rond deze verplaatsing tegemoet te komen, besloot Gedeputeerde Staten eerder tot een onafhankelijk milieuonderzoek. Hieronder worden naast de effecten op het milieu ook de effecten op de gezondheid meegewogen. De indieners van het burgerinitiatief: realisatie van een goed leefmilieu aan weerszijde van de Pley, verzoeken Provinciale Staten tot een Milieu Effectrapportage (MER), de bewaking van het vergunningsproces als de verplaatsing toch door zou gaan en de bewaking van de handhaving van de milieuvergunning.

Het onafhankelijk milieuonderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de gemeente Arnhem door TNO en is afgestemd met de GGD (gezondheidsdienst) en het RVIM. (Het Rijksinsituur voor Volksgezondheid en Milieu). Naar verwachting zijn de resultaten van het onderzoek medio oktober beschikbaar.

De SP is blij dat het dagelijks bestuur adviseert het burgerinitiatief over Bruil goed te keuren. De SP fractie zal op 24 september hopelijk met alle alle andere partijen samen voor stemmen.

Lees ook:

- Ondanks kritiek SP stopt provincie miljoenen in verplaatsing asfaltcentrale Bruil naar Arnhem/Westervoort

- Provincie blijft tegen MER Bruil