"Draai CDA maakt onteigenen voor natuur toch mogelijk"

25 september 2008

"Draai CDA maakt onteigenen voor natuur toch mogelijk"

bron: De Gelderlander

ARNHEM - Het wordt in Gelderland toch mogelijk om boeren te onteigenen voor de ontwikkeling van natuurgebieden. Een meerderheid van Provinciale Staten stemde gisteren in met een compromis. Daarin wordt onteigening wel moeilijk gemaakt, maar niet langer uitgesloten.

Dat compromis tussen de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie kwam als een verrassing. Het CDA had twee weken eerder nog nadrukkelijk laten weten dat onteigening voor natuur in geen enkel geval mogelijk zou moeten zijn. De partij nam een scherp standpunt in onder druk van de achterban. Veel afdelingen van LTO Nederland hadden fel geprotesteerd tegen gedwongen verkoop van grond om er natuur van te maken. Het CDA moest in het Statendebat gisteren toegeven dat ze in het coalitieoverleg met PvdA en Chris-

tenUnie had moeten inbinden. Hoewel vrijwel alle partijen vonden dat onteigening voor natuur in een enkel noodgeval mogelijk moet zijn, was de kritiek op het CDA groot. "Het CDA draait als een bromtol", constateerde Martijn Leisink (D66). Eric van Kaathoven (SP) zei dat veel partijen alleen maar hun best deden om als de 'beste boerenpartij van Gelderland' uit de bus te komen'.

Toen eerder dit jaar duidelijk werd dat de provincie overwoog om boeren te onteigenen, had dat grote gevolgen. Veel boeren stopten met de onderhandelingen over de verkoop van hun grond, omdat ze verwachtten via onteigening meer geld te kunnen beuren. In het provinciehuis beschouwen critici de gang van zaken dan ook als een tactische blunder van formaat.