PS blokkeren voorstel duur buskaartje

29 september 2008

PS blokkeren voorstel duur buskaartje

Uit De Stentor van 27 september 2008

APELDOORN - De provinciale politiek zet een streep door de verdubbeling van het eurotarief op de Apeldoornse stadsbussen.

Een meerderheid in de Provinciale Staten wil hier helemaal niets van weten.

Eerder was gedeputeerde Marijke van Haaren akkoord gegaan met een voorstel van vervoerder Veolia de prijs van het eurokaartje te verdubbelen. Het bedrijf zou niet meer uitkunnen met de huidige ritprijs als gevolg van verhogingen van olieprijzen en personeelssalarissen.

Van Haaren zei zaterdag bij de start van een energiecampagne op winkelcentrum De Mheen dat ze ermee had ingestemd 'omdat ik niet meer geconfronteerd wil worden met stakende buschauffeurs en een ontregeling van het openbaar vervoer'. "Bovendien komt er een 10-rittenkaart waardoor de ritprijs 1,40 euro bedraagt." Ook is ze gevoelig voor het feit dat het eurokaartje in Ede en Harderwijk eveneens duurder is geworden.

"Maar dat gaat al helemaal niet op", zegt PS-afgevaardigde Yasemin Cegerek (PvdA). "Apeldoorn heeft een speciale status omdat bij de aanbesteding is vastgelegd dat hier het tarief voor de stadsbus in overleg met het gemeentebestuur wordt vastgesteld."

Verkeerswethouder Rob Metz die zaterdag op het Raadhuisplein 3.000 Apeldoornse protesthandtekeningen in ontvangst nam uit handen van de plaatselijke SP-afdeling, zei blij te zijn met de steun om het eurokaartje overeind te houden. "Veolia hoort de afspraken tot aan het eind van de concessieperiode, in 2010, na te komen." Hij vreest dat anders minder Apeldoorners voor de stadsbus kiezen.

In de 53 leden tellende Provinciale Staten is een meerderheid van in elk geval PvdA, VVD, SP en GroenLinks tegen de verhoging van het stadsretourtje van een naar twee euro.