Heijn nog altijd zonder Albert

2 februari 2007

Heijn nog altijd zonder Albert

Een paar dagen geleden schreven we over dakloze Albert die bij de Albert Heijn in Nunspeet geen daklozenkranten meer mocht verkopen.

Inmiddels is de zaak gaan rollen. en houden ook de lokale media in Nunspeet en omgeving zich ermee bezig:

Albert Heijn ziet het anders

(Uit Nunspeter Post 31 januari 2007)

NUNSPEET Naar aanleiding van de ophef die is ontstaan rond de verkoper van de daklozenkrant bij Albert Heijn is ook een reactie ontvangen van het hoofdkantoor in Zaandam.
De afdeling PR & Mediarelaties zegt dat Albert Heijn een motivatie werd toebedeeld, die niet aan de kwestie met de straatkantverkoper ten grondslag ligt. In de reactie wordt aangegeven dat half november in goed onderling overleg met de krantenverkoper was besloten tot de andere plek. De directe aanleiding daartoe was een recent onderzoek onder de klanten.

In de enquête waren veel reacties van klanten die vonden dat de standplaats van Albert (voor de deur) belemmerend was voor de doorgang tot de winkel Dit zou als hinderlijk worden er- varen voor het passeren met de winkelwagen of rollator. Daarmee werd tevens afbreuk gedaan aan de veiligheid voor klanten en medewerkers. 'Wij luisteren naar onze klanten en proberen het winkelen altijd te veraangenamen. Aan de verkoper is daarom een alternatief geboden. Daartoe is een frisdrankautomaat weggehaald zodat de krantenverkoper nog altijd onder de luifel kon blijven staan. Wij betreuren deze kwestie ten zeerste, maar hebben begrip voor de mening van onze klanten", aldus de reactie van Albert Heijn uit Zaandam.

Gevraagd aan bedrijfsleider Koelewijn naar zijn reactie, is er voor hem geen reden iets toe te voegen en is er voor hem een punt gezet achter deze affaire.

Gisteren heeft de SP ledenwerkgroep Nunspeet een tweede brief geschreven:

Geachte heer Koelewijn,

Door middel van dit schrijven vragen we u nogmaals om een reactie met betrekking tot de situatie rond "daklozenkrant verkoper Albert zonder Heijn". Op 18 januari 2007 stuurden we u een brief met daarin de vraag of Albert niet gewoon terug kan keren naar de plaats waar hij eerder mocht staan. We hebben op dit schrijven, nog geen antwoord ontvangen. Het kan zijn dat het u nog niet is gelukt om daar tijd voor te vinden, doch we stellen een antwoord per brief dan wel in andere vorm zeer op prijs.

Aan een journalist heeft u kennelijk laten doorschemeren, deze kwestie "nogal opgeblazen te vinden". Wij vinden deze zaak echter helemaal niet opgeblazen, sterker nog: we hebben het om wille van een soepele afwikkeling tot nu toe juist rustig gehouden. We hechten naast "waarden en normen" ook zeer aan "menselijke waardigheid" en "gelijkwaardigheid", daarom doen we een beroep op u als Albert Heijn manager om deze zaak in vrede af te wikkelen.
Albert Heijn landelijk heeft volgens informatie een onderzoek gedaan naar de ervaringen van de consument. In Nunspeet is er dus door Albert Heijn geen onderzoek gedaan, als SP Ledenwerkgroep Nunspeet Elburg is ons gebleken dat 90 % geen bezwaar heeft tegen de aanwezigheid van Albert bij Albert Heijn.

Zoals we u al meldden, er zijn vele consumenten die het weinig sociaal vinden, dat u een "daklozenkrant- verkoper" in hun ogen onheus bejegende, door uw uitspraak vlak voor de kerst. Aan deze meningen kunt u eigenlijk ook niet voorbij gaan.
We hopen in elk geval dat u zo vriendelijk zou willen zijn om ons te beantwoorden bij voorkeur voor 14 februari 2007.

Met vriendelijke groeten,

Namens de SP ledenwerkgroep Nunspeet Elburg
C. Weggelaar
J. Zwaal
H. Miedema

Nog wat andere artikelen uit de lokale media:

Wat is Albert zonder Heijn?

(Uit Nunspeet Huis aan Huis 30 januari 2007 )

Albert krijgt veel steunbetuigingen van het winkelend publiek nu hij 'verbannen' is naar een winderige stek.

DOOR JENCO VAN ZALK

NUNSPEET - "Voorheen stond ik voor de deur. Lekker af en toe de warmte van de winkel en een beetje uit de wind. En het grote voordeel dat alle klanten me zagen. Nu zien alleen die klanten mij die uit de winkel rechtsaf gaan. Dat is veruit de minderheid van de klanten", zegt straatkrantverkoper Albert, die de afgelopen dagen al van klanten heeft gehoord dat ze een andere winkel hebben opgezocht naar aanleiding van de actie van de nieuwe bedrijfsleider Arik Koelewijn van de Albert Heijn in Nunspeet. "Ik heb ze verteld: ga het de bedrijfsleider maar zeggen, en dat hebben ze gedaan."

Albert krijgt nu de hele dag door opmerkingen van klanten die hem een hart onder de riem steken~ en dat doet hem zichtbaar goed. De nieuwe bedrijfsleider van Albert Heijn aan de Harderwijkerweg in Nunspeet heeft Albert verbannen naar een andere plek. En daar is Albert niet bij mee. Het is een koude en winderige stek en daarbij loopt hij een flinke omzet mis. Net voor de drukste periode - de kerstdagen -werd hem verteld dat er klachten zouden zijn van klanten en Albert de doorgang zou versperren. Dat zou de reden zijn om hem naar een andere plek, naast de ingang te verwijzen. Overleg was er ook niet, het is gewoon meegedeeld. "Ik heb het maar over me heen laten komen. Ik heb de argum‚nten Inaar genomen zoals ze uitgesproken werden. Als er wordt overlegd dan spreek je iets af en dat is hier niet gebeurd. Ik heb nog gevraagd of ik de klachten die per mail binnen gekomen waren mocht lezen. Maar die konden niet worden opgehoest", aldus Albert die het gevoel heeft dat de nieuwe bedrijfsleider hem niet zo mag. "Van het begin af ontwijkt hij me. Toen hij als nieuwe bedrijfsleider kwam heeft hij in ieder geval niet de moeite genomen om kennis te maken. Een heel verschil met de vorige manager. Die kwam me zelfs af en toe een kopje cappuccino brengen als het koffieapparaat het niet deed. De vorige heeft ook nooit klachten gehad. Ik sta hier nu ruim en jaar en nu net voor Kerst moest ik verkasse–. Dat heeft me behoorlijk omzet gescheeld en ook nu nog.

Volgens bedrijfsleider Arik Koelewijn kreeg de straatkrantverkoper in overleg met hem een nieuwe plek naast de ingang. De bedrijfsleider laat merken dat hij het nogal een opgeblazen verhaal vindt en dat hij gewoon de wens van zijn klanten heeft ingevuld. Volgens hem vonden de klanten het vervelend dat Albert net voor de ingang stond.

Albert

(Uit Nunspeter Post 31 januari 2007)

De bedrijfsleider van Albert Heijn stuurde Albert weg, de daklozenkrantverkoper. Nu ken ik Albert redelijk goed en ben tevens klant van Albert Heijn. Nooit heb ik Albert kunnen betrappen op hinderlijk gedrag, alcoholgebruik of andere negatieve zaken. Integendeel, het is een vriendelijke man die de klanten uiterst correct en terughoudend behandelt en waar velen graag een praatje mee maken.

Albert probeert positief aan zijn toekomst te werken en constructief bezig te zijn waarbij hij ook actief is in het tuinieren. Zijn aanwezigheid zou omzet kosten. Aan dergelijke onprofessionele kretologie hebben we niets en dus vraag ik bedrijfsleider Koelewijn met omzetcijfers te komen van de vrijdagen met en zonder Albert. Onzin natuurlijk, want dat is niet meetbaar en wellicht kost het de heer Koelewijn zelfs klanten omdat velen solidair zijn met Albert. Jezus Christus is ook solidair met Albert. 'Ik verzeker jullie, alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van Mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan' (Mattheus 25:40). "Ik had honger en jullie gaven Mij te eten, Ik had dorst en jullie gaven Mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen Mij op, Ik was naakt, en jullie kleedden Mij, Ik was ziek en jullie bezochten Mij, Ik zat gevangen en jullie kwamen naar Mij toe'.
Hen die dit echter niet voor de zwakken gedaan hebben staat een eeuwige bestraffing te wachten terwijl de rechtvaardigen het eeuwig leven ontvangen.

Wellicht kent de heer Koelewijn dit Bijbeldeel niet, maar hij zal ongetwijfeld het goddelijk gebod van de naastenliefde kennen namelijk 'Heb je naaste lief als jezelf. Wel meneer Koelewijn, Albert is uw en mijn naaste! In het boek spreuken lezen we: 'Behandel je medemens niet schandalig, terwijl hij zijn vertrouwen in je heeft gesteld'. Velen bidden in Het Onze Vader om het dagelijks brood en wij mogen Albert daarbij helpen om zo aan zijn dagelijks brood te komen.
Misschien hebben we niet allemaal dezelfde kansen gekregen om te slagen in deze maatschappij en zit het ons fysiek en psychisch tegen.

De heer Koelewijn maakte een pijnlijke inschattingsfout naar Albert toe maar ook naar de bewoners van ons dorp, want wij staan achter onze Albert. Het zou van klasse, wijsheid en niveau getuigen als Albert weer terug mag komen en de heer Koelewijn zijn oprechte excuses aanbiedt en Albert Heijn onze Albert zijn inkomstenderving van de geleden schade vergoedt.

D.H.Hutter Verschut (em. voorganger) Nunspeet
(Door redactie ingekort)

(Uit Nunspeter Post 7 februari 2007)

Albert (2)

De mening in Nunspeet over het al dan niet toestaan door AH van straatkrantenverkoop voor hun uitgang, c.q. verkoop op een beetje beschutte plek is denk ik duidelijk. Behalve de bedrijfsleider van dit plaatselijke filiaal heeft niemand bezwaar tegen de verkoop van de straatkrant, sterker nog de meeste mensen vinden het prima. Wat ik zelf heel vreemd vind is dat in bv. het AH-filiaal tegenover het Paleis op de Dam in Amsterdam, dus in de grote harde stad, de verkoper van de straatkrant binnen in de winkel zijn kranten mag verkopen en dat hier in toch een vrij kleine plaats zoiets niet mogelijk is. De bedrijfsleider van AH zorgt er dus persoonlijk voor dat het Albert niet al te gemakkelijk wordt gemaakt.

M. Vertregt

Albert (3)

Op 18 januari 2007 stuurden we de bedrijfsleider van Albert Heijn een brief met daarin de vraag of de daklozenkrant-verkoper Albert niet gewoon terug kan keren naar de plaats waar hij eerder mocht staan. We hebben op dit schrijven, nog geen antwoord ontvangen.
Aan een medewerker van deze krant heeft de bedrijfsleider kennelijk laten doorschemeren, deze kwestie "nogal opgeblazen te vinden". Wij vinden deze zaak echter helemaal niet opgeblazen, sterker nog: we hebben het om wille van een soepele afwikkkeling tot nu toe juist rustig gehouden. We hechten naast "waarden en normen" ook zeer aan "menselijke waardigheid" en "gelijkwaardigheid". Daarom doen we een beroep op u als Albert Heijn-manager om deze zaak in vrede af te wikkelen. Albert Heijn landelijk heeft volgens informatie een onderzoek gedaan naar de ervaringen van de consument. In Nunspeet is er dus door Albert Heijn geen onderzoek gedaan, als SP Ledenwerkgroep Nunspeet Elburg is ons gebleken dat 90 procent geen bezwaar heeft tegen de aanwezigheid van Albert bij Albert Heijn.

Namens de SP ledenwerkgroep Nunspeet Elburg: C. Weggelaar, J. Zwaal en H. Miedema.

AH wijst dakloze Albert de deur

(uit De Stentor 6 februari 2007)

NUNSPEET - Dakloze Albert mag geen Daklozenkranten verkopen voor de hoofdingang van het filiaal van Albert Heijn in Nunspeet.
Er zijn klanten die er aanstoot aannamen', zegt een woordvoerster van het concern vanuit Zaandam.

Dus moet Albert, die er vrijdag en zaterdags staat, enkele meters verderop de krant aan de man/vrouw brengen.
Daardoor loopt hij de warmte van de voordeur en omzet mis. Hij staat nu op een koude en winderige plek waar hij negen maanden lang de voordelen van de voordeur genoot.
Ook de politiek bemoeit zich met de Nunspeetse affaire. De SP Nunspeet/Elburg neemt het op voor dakloze Albert en heeft inmiddels al twee brieven geschreven naar het hoofdkantoor van AH in Zaandam. 'Waar Albert nu moet staan is slecht voor zijn gezondheid', meent de SP. Zij hebben inmiddels onderzocht dat 90 procent van de klanten zich hebben gestoord aan het wegsturen van Albert naar een andere plek. De SP dringt er bij AH op aan om de verkoper van de daklozenkrant zijn oude stekkie terug te geven. 'Uit menselijk oogpunt en daar heeft hij weer enige beschutting', aldus de SP'ers. Maar de woordvoerster van Albert Heijn is onvermurwbaar. Zij vindt dat Albert Heijn rekening heeft te houden met de wensen van de klant. 'Via enquêteformulieren hebben klanten aangegeven dat zij aanstoot namen aan de krantenverkoper voor de deur van het filiaal in Nunspeet. Daar hebben wij rekening mee te houden. Het is dus geen onwil van onze kant, maar er waren genoeg klanten die klaagden en aanleiding waren voor ons om maatregelen te nemen', aldus de woordvoerster van AH.

Dakloze Albert koesterde 9 maanden de warmte van de voordeur. Hij mist nu omzet omdat AH vindt dat hij enkele meters verderop moet staan.