Bericht van de onderhandelingstafel 2

17 maart 2007

Bericht van de onderhandelingstafel 2

De tweede onderhandelingsdag begon ermee, dat het CDA van alle partijen die voor een collegedeelname in aamerking wilden komen een verklaring eiste "dat de (strategische) plannen die de afgelopen jaren zijn vastgesteld de uitvoeringsagenda vormen voor de komende jaren." Zie de brief van Theo Peters (CDA) Ik heb gezegd dat dit uitgangspunt niet rechtdoet aan de verkiezingsuitslag. En dat SP alleen dan over collegevorming zal praten als er meer dan "minieme accentverschuivingen" mogelijk zijn. Hiertoe waren zowel CDA, VVD als PvdA bereid. In een tweede ronde mochten alle partijen hun top-5 prioriteiten noemen. Opvallend was dat evenals bij de verkiezingsdebatten de meeste partijen niet zo ver uit elkaar lagen.
De derde ronde bestond uit het uitspreken van een gewenste coalitie. Nadat iedereen de SP al had uitgesloten als mogelijke partner, heb ik gezegd dat op basis van de genoemde prioriteiten CDA, PvdA, CU en SP mij een mogelijkheid leek omdat deze partijen elkaar konden aanvullen op het gebied van zowel het milieu- als ook het stedenbeleid. De CU wilde deze mogelijkheid in de fractie bespreken, maar voorzag grote moeilijkheden. De twee andere partijen sloten een coalitie met de SP uit.

Agnes Lewe, fractievoorzitter SP Gelderland