Kandidaat statenleden op de Veluwe

1 maart 2007

Kandidaat statenleden op de Veluwe

Woensdag 21 februari en vrijdag 23 februari was waren kandidaat statenleden van de SP te gast bij de SP-afdeling Noordwest Veluwe. Zij bracht daar werkbezoeken aan de El-Ahmadiyyah beweging, Stichting Welzijn Ouderen Nunspeet, Staatsbosbeheer en Omnia Wonen. Het geheel werd afgesloten met een avond voor leden en andere belangstellenden. Hieronder een persoonlijk verslag van Marieke Veltman:

"SP Noordwest Veluwe is een groeiende afdeling. De afdeling is zelfs zo groot, dat gedacht wordt aan een opsplitsing in 3 afdelingen: Nunspeet/Elburg, Harderwijk en Nijkerk/Barneveld/Hoevelaken. Contacten met andere organisaties heeft men hoog in het vaandel. De komende verkiezingen zijn een goede gelegenheid om extra aandacht te besteden aan de verhouding tussen de plaatselijke SP, haar leden en de inwoners van Nunspeet. De werkbezoeken lieten wederzijds goede indrukken achter.

El-Ahmadiyyah is een beweging die openstaat voor contacten met allerlei mensen: men doet bijna overal ter wereld aan hulpverlening en missiewerk. El-Ahmadiyyah maakt zich zorgen over de slechte verhoudingen tussen Nederlanders en Moslim-immigranten. Mensen kennen elkaar nog niet goed, en daardoor wordt er vaak veel te gemakkelijk over de ander geoordeeld. Om te helpen bij het vormen van een beter oordeel, kreeg de SP-delegatie na afloop van het bezoek een Koran mee naar huis.

De Stichting Welzijn Ouderen verzorgt dagactiviteiten voor mensen ouder dan 55 jaar. SWO heeft zelfs een eigen busdienst waarvan ouderen gebruik kunnen maken. De toenemende vergrijzing brengt extra werk met zich mee voor dit soort instellingen. SWO wil graag al haar activiteiten blijven doen. Dat betekent in de toekomst dus wel dat de financiering door de overheid goed geregeld moet worden.

Staatsbosbeheer gaf openheid van zaken met betrekking tot het beheer van natuurterreinen in en om Nunspeet. Dat is geen gemakkelijke taak. De ambitie is om de terreinen tegelijk zo natuurlijk en zo toegankelijk mogelijk te houden. Dat maakt de handhaving erg moeilijk: mensen die met de motor crossen in een natuurgebied zijn lastig te grijpen, evenals stropers. Het blijft een afweging tussen hek, bordje en boswachter. De politiek kan ook helpen: door duidelijke regelgeving, door te investeren in natuur en voorlichting over de natuur.

Omnia Wonen zorgt voor de sociale woningbouw in Harderwijk en diverse andere plaatsen. In een wisselende markt met veranderende behoeftes is het moeilijk om de juiste voorraad woningen te houden en te onderhouden. In principe hoort natuurlijk iedereen, jong en oud, onder dak. De SP pleit dan ook voor meer sociale woningbouw, iets dat de provincie kan afdwingen via het Streekplan.

De afsluitende politieke avond werd bezocht door actieve SP-leden uit Nunspeet en Harderwijk. Een zeer actieve discussie over zorg, integratie, openbaar vervoer en landbouw. SP Gelderland is ook in de Noordwest Veluwe uitstekend vertegenwoordigd!"