29 juni 2007

Riant wachtgeld statenleden blijft voorlopig

Uit de Gelderlander van donderdag 28 juni:

Riant wachtgeld statenleden blijft voorlopig

Het is de SP woensdag niet gelukt de riante wachtgeldregeling voor oud - Statenleden in Gelderland te versoberen. Een voorstel van de fractie om de hoogte van het wachtgeld afhankelijk te maken van het inkomen en een sollicitatieplicht in te voeren, kreeg geen meerderheid.

Toch zijn de grote partijen in Gelderland (CDA, PvdA en VVD) wel bereid om aan de riante regeling te morrelen. Gelderland is de enige provincie waarin een oud-Statenlid wachtgeld kan krijgen ongeacht de hoogte van hun inkomen. Onlangs meldde deze krant dat onder anderen de Lingewaardse burgemeester Harry de Vries (CDA) en de VVD-wethouders Hans Boxem en Gerard van den Hengel ook 776 euro per maand aan wachtgeld ontvangen. In totaal vroegen 36 oud-Statenleden wachtgeld aan.

Die kwestie heeft ook in hun eigen partijen irritatie gewekt. De fracties hadden gehoopt dat mensen die het wachtgeld niet nodig hebben omdat ze genoeg verdienen, het ook niet zouden aanvragen. Nu die zelfbeheersing afwezig bleek at wel het geval blijkt, staan ze open voor het invoeren van strengere regels, die overigens geen terugwerkende kracht zullen hebben.

Toch stemden ze gisteren tegen het voorstel van de SP om in Gelderland dezelfde regeling in te voeren als in de andere provincies. Daar is het wachtgeld wel inkomensafhankelijk. CDA, PvdA en VVD wilden dat er een werkgroep zou worden ingesteld die alle vergoedingen voor statenleden zou bekijken. De SP wilde echter dat die werkgroep de uitdrukkelijke opdracht zou hebben om het wachtgeld aan te pakken. Dat vonden de drie andere partijen te snel gaan. Ze stemden daarop tegen.

Zie ook "SP gaat wachtgeld weer te lijf" en het nieuwsbericht "SP wil versobering omstreden Gelderse wachtgeldregeling"