h

Nieuwe enquête moet ervaringen vaste Syntusreizigers gaan meten

22 augustus 2007

Nieuwe enquête moet ervaringen vaste Syntusreizigers gaan meten

Woensdag, 22 augustus 2007 - WINTERSWIJK - Op initiatief van de Socialistische Partij wordt volgende maand opnieuw in treinen van Syntus geënquêteerd. Ditmaal richt het onderzoek zich vooral op de vaste reiziger, veelal studenten en scholieren.

Afgelopen voorjaar ondervroeg de partij ook al Syntusklanten in de Achterhoek, toen vooral de incidentele reiziger. De ruim tweehonderd reacties worden op dit ogenblik verwerkt. Volgens Remi Nijnuis van de SP is er al een eerste indruk uit te halen. "De minder regelmatige reiziger is meestal wat tevredener dan de regelmatige. Door nu een tweede enquête te houden, hopen we meer gegevens over die tegenstelling te krijgen, zodat we meer gefundeerde conclusies kunnen trekken."

De enquêteurs gaan in de derde en vierde week van september op pad. Dat gebeurt op de lijnen Winterswijk-Zutphen en Winterswijk-Doetinchem-Arnhem. In oktober worden de resultaten geanalyseerd en aangeboden aan Syntus, ProRail en provincie.
Dat een organisatie als de Socialistische Partij klantenonderzoek uitvoert onder de reizigers van Syntus, vindt de vervoersmaatschappij niet erg. "Iedere poging om onze klanten te vragen wat ze van onze dienstverlening vinden, is welkom", zegt productiemanager Tom Boelens. "Het interesseert ons daarbij geen biet wat de achtergrond is van de onderzoekende partij. Hoe meer je weet van wat je klanten vinden, hoe beter je daar je voordeel mee kunt doen.
Niettemin, legt Boelens uit, doet de vervoersmaatschappij zelf niet weinig aan klantenonderzoek. "Dat speelt zich op verschillende niveaus af. Ten eerste verrichten we af en toe onderzoek in opdracht van onze opdrachtgever, en dat is de provincie Gelderland. Daarnaast participeren we in het platform ROCOV, waarin organisaties als Rover, de Consumentenbond en de Gelderse Milieu Federatie de kwaliteit van het openbaar vervoer in de gaten houden. Tenslotte houden we zelf periodieke onderzoeken, waarbij de reizigers de mogelijkheid wordt geboden op gemakkelijke wijze te reageren op onze diensten."

Is Syntus eigenlijk zelf tevreden over haar dienstverlening? "Nee", zegt Tom Boelens ronduit. "Met name op het punt van de treindienst merken we dat we aan de grenzen van de capaciteit zitten en dat heeft alles met de infrastructuur te maken. Maar er is gelukkig grondige verbetering in zicht. Dit najaar gaat de schop de grond in voor een bijna twintig miljoen kostende opknap van de spoortrajecten in de Achterhoek."

Bron: De Gelderlander, editie Achterhoek, 22 augustus 2007

U bent hier