Nederlandse primeur Busje Plus voor Culemborg

4 september 2007

Nederlandse primeur Busje Plus voor Culemborg

Door BRAM VAN SCHAIK

CULEMBORG - Culemborg krijgt de Nederlandse primeur van een innovatief openbaarvervoerconcept, het Busje Plus.

Op 22 september, de laatste dag van de Week van de Vooruitgang, gaat deze in Zwitserland ontwikkelde minibus-met-aanhanger demonstratieritten verzorgen in de Lekstad.

Het concept Busje Plus maakt het mogelijk flexibel in te spelen op het verschil in reizigersaanbod tussen de piek- en de daluren. Veel stads- en streekbussen rijden een groot deel van de dag rond met lege stoelen. Die lege stoelen leveren geen inkomsten op, maar kosten wel brandstof. Door uitsluitend in de piekuren de aanhanger mee te nemen, bespaart Busje Plus op de brandstofkosten. Een Duitse vervoerder die al enige tijd met zo'n slim busje rijdt, meldt dat hij, vergeleken met een gewone bus, per jaar 60 duizend liter diesel bespaart, dus circa 60 duizend euro. Daarnaast is Busje Plus lichter en wendbaarder en past zo beter in de vaak smalle, autoluwe binnensteden en wijken. De verwachting is dat door een grootschalige invoering van Busje Plus meer buslijnen geopend kunnen worden tegen minder kosten.

De proef in Culemborg is een samenwerkingsverband tussen vervoersmaatschappij Arriva en de Stichting Openbaar Vervoer Culemborg. Die laatste ijvert al jaren voor een gedegen openbaarvervoerplan in de Lekstad, sinds daar in 2003 de stadsbus werd wegbezuinigd. In Arriva is een partner gevonden die het nieuwe concept wil uitproberen. Commercieel directeur Martin Kruis van de vervoerder geeft op 22 september om 11.30 uur op de Markt van Culemborg het startsein voor de eerste demonstratierit.

Bron: AD/Utrechts Nieuwsblad editie Zuid, 4 september 2007