Westervoort wint slag om Bruil

19 september 2007

Westervoort wint slag om Bruil

Woensdag, 19 september 2007 - WESTERVOORT - Westervoort heeft het voor elkaar gekregen dat ze mag meepraten over de planvorming voor de komst van asfaltcentrale Bruil.

De gemeente 'is voortaan altijd bij het bestuurlijk overleg zodat we uit de eerste hand kunnen meepraten', zegt wethouder Ciska Wobma.
Samen met burgemeester Jos Geukers heeft ze deze slag gewonnen. Tot nu toe had Westervoort geen enkele inbreng in de plannen.

Maar inzet blijft om de komst van Bruil tegen te houden. Want daarover laten het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad geen twijfel bestaan: ze zetten alles op alles om te voorkomen dat Bruil (dat weg moet uit Wageningen omdat daar veel overlast wordt ervaren) naar de Koningspleij in Arnhem komt. Dat is pal tegenover Westervoort en de gemeente vreest voor hinder in de vorm van geluid, stank en stof.

Mocht de komst van Bruil toch niet tegen te houden zijn, dan wil Westervoort dat er zodanige maatregelen getroffen worden dat haar inwoners totaal geen hinder ondervindt van de asfaltcentrale. Burgemeester Geukers: "We willen niets ruiken, niets horen, geen stofoverlast en als het kan ook niets zien."

Geukers en Wobma zeggen dat de provincie zich er nu terdege van bewust is dat Westervoort absoluut geen overlast wil. "Anders gaan wij niet akkoord en gaan we dwars liggen."

Belangrijk onderdeel van maatregelen om geen overlast te krijgen is dat de activiteiten, inclusief opslag van materialen, overkapt zijn. In eerste instantie was Bruil daar geen voorstander van, maar volgens Wobma nu wel. "Punt is nog: wie moet betalen. Wij zullen dat niet zijn. We hebben ook aangegeven dat zo'n maatregel geen sluitstuk op de begroting mag zijn."

Tegenslag voor Westervoort is dat er geen Milieu Effect Rapportage hoeft te komen. Een asfaltcentrale valt niet onder de normen voor zo'n groot onderzoek, waarin de gevolgen voor de omgeving worden bekeken. "Maar er komen natuurlijk wel onderzoeken op het gebied van milieu", zegt Wobma.

Westervoort gaat verder in haar strijd tegen Bruil. Zo gaat Geukers in overleg met commissaris van de koningin Clemens Cornielje, om hem te wijzen op de milieudruk die er nu al is van omliggende bedrijven. Zo heeft Westervoort veel hinder van bedrijven in Huissen.

Bron: De Gelderlander, editie de Liemers, 19 september 2007