Lelystad mag niet uitbreiden

10 oktober 2007

Lelystad mag niet uitbreiden

Door een onzer redacteuren
Den Haag, 10 okt. Vliegveld Lelystad mag op korte termijn niet groeien. Het vliegveld mag geen nieuwe landingsbanen aanleggen of terminals bouwen. Dat is het gevolg van een uitspraak van de Raad van State. Het rechtscollege heeft het besluit vernietigd om vliegveld Lelystad uit te breiden.

De ministers van Verkeer en Waterstaat (Eurlings, CDA) en VROM (Cramer, PvdA) krijgen twee jaar de tijd om de gevolgen voor het milieu beter te inventariseren bij de plannen om van Lelystad een zakenluchthaven te maken die ook Schiphol gaat ontlasten. Vanwege de „zwaarwegende belangen” mag het vliegveld van de Raad van State tot die tijd in de huidige omvang blijven bestaan.

Het is de tweede keer in korte tijd dat de Raad van State om milieuredenen infrastructurele plannen van het kabinet tegenhoudt. Deze zomer werd de verbreding van de A4 bij Leiden door de Raad tegengehouden omdat de lucht te veel vervuild zou kunnen raken.

Doel van de ministers is om Schiphol te ontlasten. Het kabinet wil lichter vliegverkeer van Schiphol naar Lelystad verplaatsen. In de toekomst zal de start- en landingsbaan tot maximaal 2.100 meter worden verlengd, zodat ook meer en zwaardere vliegtuigen daar terecht kunnen.

Volgens de Raad van State hebben de ministers onvoldoende gekeken naar de totale ontwikkeling van vliegveld Lelystad tot luchthaven met zakelijk luchtverkeer. De ministers moeten alle gevolgen voor het milieu in kaart brengen, waarbij geluidszones worden vastgesteld evenals het aantal vluchten. In hun besluit om het karakter van Lelystad te wijzigen hebben de ministers volgens de Raad van State ten onrechte slechts de eerste fase, de verplaatsing van lichter vliegverkeer als uitgangspunt genomen en te weinig rekening gehouden met plannen om ook zwaardere vliegtuigen op het vliegveld te laten vliegen.

Stichting Natuur en Milieu, een van de procespartijen, zegt blij te zijn met de uitspraak. Directeur M. de Rijk stelt dat de raad „heel terecht” erop toeziet dat het kabinet zijn huiswerk goed doet. De Raad van State vernietigde in 2003 en 2005 ook al besluiten van het kabinet over vliegveld Lelystad.

Bron: nrc.nl, 10 oktober 2007

De uitspraak van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State