h

Openbaar vervoer moet gewoon goed zijn

25 november 2007

Openbaar vervoer moet gewoon goed zijn

Openbaar vervoer moet gewoon goed zijn
door Wijnand Kooijmans
VELUWE

Openbaar vervoer is een groot goed voor veel inwoners van de Noord-Veluwe.

Het huidige vervoer wordt als ontoereikend gezien, soms zelfs als een lachertje.

Dat werd gisteren duidelijk tijdens het debat over de Noord-Veluwe in het Harderwijker Dolfinarium. Met onder meer een pleidooi voor gratis openbaar vervoer en het niet verder afbreken van het openbaar vervoer door het opheffen van buslijnen.

Mensen moeten dichter bij hun werk gaan wonen, is een veelgehoorde stelling. Maar burgemeester Wim Zielhuis van Oldebroek is daar helder in. Er moet gewoond en gewerkt kunnen worden in zijn gemeente. Het streven is er daarom op gericht minimaal dertig procent van alle werkenden een baan in eigen gemeente te bieden.

Maar Oldebroek heeft 820 stratenmakers. En voor hen is nooit genoeg werk in eigen gemeente te vinden. Openbaar vervoer is voor hen ook geen optie. Het gaat niet op om hen 's morgens met de rugzak vol stenen de bus in te sturen volgens Zielhuis.

Er werd gepleit voor nieuwe vormen van openbaar vervoer en een schoner vervoer door bijvoorbeeld bussen op aardgas te laten rijden.

Statenlid Alex Mink van de Socialistische Partij verwacht dat er over dertig jaar een totaal ander beeld over de Noord-Veluwe bestaat dan nu. Met minder werkgelegenheid en daardoor ook minder drukte op de wegen. Volgens hem moet gekeken worden hoe kan worden voorkomen dat mensen met de auto moeten reizen. Hij vindt het een verantwoordelijkheid van de provincie dat in ieder geval het busvervoer goed op peil blijft.

Reini van Schoor-van den Brink (CDA) vindt dat er voor moet worden geknokt dat de Veluwe toeristisch weer op nummer 1 komt te staan. Om dat te bereiken moet er worden ingezet op betere verbindingen en moet er voor worden gewaakt dat de Veluwe dichtslibt.

Een ambulancevervoerder in de zaal noemde het openbaar vervoer naadje. Hij vindt dat onder meer verpleeghuizen goed bereikbaar moeten worden met het openbaar vervoer.

Een ander heeft berekend dat voor iedere auto in Nederland dertig meter asfalt beschikbaar is. Een remweg is alleen al langer. Om die reden moeten automobilisten zich naar zijn mening alleen maar verwonderen dat ze nog rijden.

Door meerdere mensen werd aangevoerd dat er te veel proefballonnetjes worden opgelaten en te weinig directe zaken worden geregeld. Of zoals Job Oostindi uit Ermelo het uitdrukte: "Er moet een duidelijke visie zijn en er moeten keuzes worden gemaakt." Dat begint bij hem al bij de opvoeding van mensen. Men moet elkaar kunnen aanspreken op waarden. Problemen moeten niet te gemakkelijk over de schutting naar de burger worden gegooid, meent hij.

Vrijwel eenstemmigheid bestond bij de aanwezigen over de stelling dat de Randstad steeds verder opschuift. Een overgrote meerderheid vindt dat dit ongewenst is. Maar ook hier viel te horen dat de Veluwe niet alle problemen bij de omringende regio's op het bordje moet gooien.

Burgemeester Wiert Omta van de gemeente Ermelo vindt het feit dat het goed gaat op de Veluwe deels te danken is aan de Randstad. Mensen geven hun daar verdiende geld uit op de Noord-Veluwe.

Hij vindt dat niet alle economie op n plek kan worden gevestigd en mensen dan maar ver moeten reizen van en naar hun werk. Waar mogelijk moeten wonen en werk bij elkaar worden gebracht naar zijn mening.

Als nadeel werd aangevoerd dat mensen in de Randstad vaak enkele honderden euro's per maand meer verdienen dan op de Noord-Veluwe en daarom ook niet bereid zijn in deze laatste regio een baan te zoeken.

Meerdere mensen, zowel voor- als tegenstanders, menen dat het oprukkende Westen een ontwikkeling is die niet valt tegen te houden.

Gelders commissaris van de koningin Clemence Cornielje vindt de waarde van de debatten enorm groot. Aan de hand van de mening van de burgers kunnen Provinciale Staten beleid ontwikkelen.

Maar niet iedereen blijkt die mening toegedaan, zo bleek na afloop in de wandelgangen. 'Een toneelstuk voor eigen parochie' (in dit geval de Staten) viel te horen. Verouderde stellingen, vond een ander, omdat de uitbreiding van Lelystad al in 1992 is vastgesteld en de Noord-Veluwe vanaf 2015 voor bedrijvigheid op Flevoland is aangewezen.

(De Stentor, editie Veluwe West, 22 november 2007)

U bent hier