Provinciale Staten in debat over opschuiven Randstad

19 november 2007

Provinciale Staten in debat over opschuiven Randstad

SP Statenleden Alex Mink en Eric van Kaathoven zullen woensdag aanwezig zijn bij het Gelders Debat in Harderwijk. Zij zullen met name hun zorg uitspreken over de groei van vliegveld Lelystad.

Meer over het Gelders Debat in onderstaand persbericht van de provincie:

Woensdag 21 november a.s. gaan de Gelderse Statenleden in debat met inwoners en organisaties over het opschuiven van de randstad richting de Noord-Veluwe. De vraag is wat de gevolgen zijn van een opschuivende randstad en wat dit voor de leefbaarheid betekent? Het debat vindt plaats in het Dolfinarium te Harderwijk en duurt van 18.00 tot 20.00 uur. De burgemeester van de gemeente Harderwijk, de heer J. Berends, opent het debat. De avond wordt afgesloten door de Commissaris van de Koningin, de heer C. Cornielje

De Veluwe is een bijzonder gebied binnen de provincie Gelderland. Het staat bekend om zijn prachtige natuur, ruimte en rust. Dit deel van de provincie wordt veelvuldig bezocht door toeristen die voor een impuls van de economie zorgen. Tegelijkertijd is het een groot en kwetsbaar natuurgebied. De afgelopen jaren is de randstad met name naar de Noord-Veluwe aan het opschuiven. De leefbaarheid van deze regio wordt hierdoor benvloed.

Groei bedrijventerreinen
Dat de randstad opschuift naar de Noord-Veluwe is te merken aan de stijgende vraag naar regionale bedrijventerreinen. Aan deze vraag wordt voldaan door bedrijventerreinen te creren als Lorentz-Oost en Hattemerbroek. Maar wat is de invloed hiervan op de ontwikkeling van de Noord-Veluwe?

Groei vliegveld Lelystad
Ook uitbreidingsplannen van Schiphol op vliegveld Lelystad brengen de randstad dichterbij. Op de Noord-Veluwe zal dit zeker merkbaar zijn. De uitbreiding kan een impuls zijn voor de regionale economie, maar zal ook geluidsoverlast met zich meebrengen. Terwijl een deel van de Veluwe 's nachts een stiltegebied is. Wat betekenen deze uitbreidingsplannen voor de regio?

Groei verkeer
De komst van grote bedrijventerreinen en de uitbreiding van Schiphol op vliegveld Lelystad leiden tot veel verkeer. Ook de groei in wonen en werken in deze regio en grote publiekstrekkers als Dolfinarium en Walibi World oefenen druk uit op het wegennet. Een goede ontsluiting van Flevoland en Gelderland wordt in de toekomst dus van steeds groter belang. Kan hoogwaardig openbaar vervoer ook een oplossing zijn?
De randstad schuift op. Wat zijn de gevolgen en wat betekent dit voor de leefbaarheid van de Noord-Veluwe?

Stellingen
De discussie over het opschuiven van de randstad wordt gevoerd aan de hand van stellingen. Inwoners krijgen nu alvast de gelegenheid om te reageren op deze stellingen via www.vertelhetPS.nl.

Het debat is te volgen via Veluwe FM. Het tweede deel van het debat wordt ook uitgezonden via de radio Gelderland.