GS Gelderland oordelen niet over houding Renswoude

14 januari 2008

GS Gelderland oordelen niet over houding Renswoude

RENSWOUDE/ARNHEM - Gedeputeerde staten van Gelderland willen zich niet uitspreken over de afwijzende opstelling van de Utrechtse gemeente Renswoude tegenover gemeentelijke fusie met Scherpenzeel en Woudenberg. Dat antwoorden zij op vragen van de SP-statenleden R. Mink en A. Lewe.

,,Is het college het met ons eens dat een fusie tussen Renswoude, Woudenberg en Scherpenzeel, gelet op de mening van de gemeenteraad van Renswoude, geen haalbare zaak is en dat het verzoek van de gemeente Scherpenzeel (voor een onderzoek naar de mogelijkheden van gemeentelijke herindeling, red.) zich moet richten op een eventuele fusie tussen de gemeenten Woudenberg en Scherpenzeel?, willen Mink en Lewe weten. GS antwoorden: ,,Het betrekken van Utrechtse gemeenten bij het gewenste onderzoek is uitsluitend ter beoordeling van gedeputeerde staten van Utrecht. Het verzoek van het gemeentebestuur van Scherpenzeel is erop gericht in het kader van een open overlegfase samen met de betreffende gemeenten en de provincies de bestuurlijke situatie, de oplossingsrichting en het draagvlak voor de door twee van de drie betrokken gemeenten gewenste bestuurlijke oplossing (in regionaal perspectief) te onderzoeken.

,,Deelt het college onze mening dat een gemeentelijke herindeling moet berusten op voldoende en duidelijk aanwezige steun vanuit de bevolking en de gemeenteraden? is een andere vraag van de SPers. Als het door Scherpenzeel gewenste onderzoek leidt tot een herindelingsontwerp, volgt er ,,een procedure waarbij eenieder de zienswijze over dit ontwerp aan ons kenbaar kan maken, reageren GS. ,,Daaruit kan dan worden afgeleid of er voldoende steun bestaat voor de gewenste oplossing.

Uit de Barneveldse Krant van 10 januari 2008.

(Voor de volledigheid staat het volledige antwoord van GS van Gelderland hieronder - websiteredactie).

Beantwoording schriftelijke vragen R. Mink en A. Lewe (SP) over fusie gemeenten Scherpenzeel, Renswoude, Woudenberg

Ingevolge het bepaalde in artikel 42 van het Reglement van Orde van Provinciale Staten doen wij u hieronder het antwoord van ons college op de vragen van de statenleden A.M.E. Lewe (SP) en R. Mink (SP) toekomen.

Inleiding

De gemeenteraad van Scherpenzeel heeft op 29 maart jl. een besluit genomen over de vorming van een RSW+-gemeente. De gemeenteraad heeft toen de wens uitgesproken om te komen tot een fusie tussen de gemeenten Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg. De bevolking van de gemeente Renswoude heeft zich in september in een referendum tegen een fusie uitgesproken.

De gemeenteraad van Renswoude heeft de uitslag van dit referendum overgenomen.

In april 2007 heeft de gemeenteraad van Woudenberg het besluit genomen om een profielschets voor een fusie met de gemeenten Scherpenzeel en Renswoude op te stellen.

Op 4 oktober jl. heeft de gemeenteraad van Scherpenzeel de profielschets Eenheid in verscheidenheid vastgesteld. De provincie Gelderland is op basis van dit raadsvoorstel verzocht om een procedure op grond van de Wet Arhi te starten.

Naar aanleiding hiervan stellen wij de volgende vragen:

Vraag 1

Deelt het college de conclusie van de gemeenteraden van Scherpenzeel en Woudenberg dat een fusie tussen beide gemeenten onderzocht moet worden?

Antwoord

Dat is niet aan de orde. De conclusie van het gemeentebestuur van Scherpenzeel (en Woudenberg) is dat de totstandkoming van een fusie tussen Renswoude, Woudenberg en Scherpenzeel moet worden onderzocht.

Vraag 2

Antwoord

Indien het door Scherpenzeel gewenste onderzoek zal leiden tot een herindelingsontwerp dan voorziet de Wet Arhi in een procedure waarbij eenieder de zienswijze over dit ontwerp aan ons kenbaar kan maken. Daaruit kan dan worden afgeleid of er voldoende steun bestaat voor de gewenste oplossing.

Vraag 3

Is het college het met ons eens dat een fusie tussen Renswoude, Woudenberg en Scherpenzeel, gelet op de mening van de gemeenteraad van Renswoude, geen haalbare zaak is en dat het verzoek van de gemeente Scherpenzeel zich moet richten op een eventuele fusie tussen de gemeenten Woudenberg en Scherpenzeel?

Antwoord

Het betrekken van Utrechtse gemeenten bij het gewenste onderzoek in het kader van een Arhi-procedure is uitsluitend ter beoordeling van Gedeputeerde Staten van Utrecht. Het verzoek van het gemeentebestuur van Scherpenzeel is erop gericht om in het kader van een zgn. open overlegfase samen met de betreffende gemeenten en de provincies de bestuurlijke situatie, de oplossingsrichting en het draagvlak voor de door twee van de drie betrokken gemeenten gewenste bestuurlijke oplossing (in regionaal perspectief) te onderzoeken.

Vraag 4

Gedeputeerde Staten van Utrecht hebben enkele Statenvragen van de leden van Provinciale Staten van Utrecht, Jonkers en Bersch (beiden SP), over het draagvlak voor de fusie in de gemeente Renswoude beantwoord. De vragen en de beantwoording door Gedeputeerde Staten van Utrecht hebben wij op pagina 2 als bijlage toegevoegd. Uit de beantwoording blijkt dat Gedeputeerde Staten van Utrecht in feite de wens van de bevolking en gemeenteraad van Renswoude negeert en op basis van de bestuurlijke situatie oordeelt dat een fusie tussen de gemeenten Renswoude, Woudenberg en Scherpenzeel noodzakelijk is. Wat is uw mening over de houding van Gedeputeerde Staten van Utrecht ter zake?

Antwoord

Verwezen wordt naar de eerste volzin bij het antwoord op vraag 3.

Gedeputeerde Staten van Gelderland

C.G.A. Cornielje