Gelderland wil riante regeling wachtgeld nu toch soberder maken

14 februari 2008

Gelderland wil riante regeling wachtgeld nu toch soberder maken

Burgemeesters en wethouders krijgen geen extraatje meer.

ARNHEM De wachtgeldregeling voor leden van Provinciale Staten in Gelderland wordt minder riant. De hoogte van het wachtgeld wordt afhankelijk van het inkomen van het Statenlid. Dat stelt een commissie met Statenleden uit alle politieke partijen voor.

Nu hebben oud-leden van Provinciale Staten na hun vertrek twee jaar recht op wachtgeld van zon 700 euro per maand, ongeacht de hoogte van hun inkomen. Ook burgemeesters en wethouders, die een salaris van 70.000 tot 80.000 euro ontvingen, kregen daarbij provinciaal wachtgeld. Die riante regeling kreeg afgelopen zomer een storm van kritiek te verwerken.
Pogingen van de SP om de regeling soberder te maken, strandden in het afgelopen jaar twee keer.

De wachtgeldregeling voor Statenleden is eigenlijk bedoeld als overbrugging, niet als extraatje, zoals nu het geval. Vanaf 2011 zou het soberder moeten.

Maar na vergelijking met de regelingen in de vier grote steden en elf andere provincies is een commissie nu toch tot de conclusie gekomen dat Gelderland te royaal was. De commissie stelt voor om een inkomenstoets in te voeren. Een Statenlid heeft alleen recht op wachtgeld als hij na vier jaar een lager inkomen heeft dan op het moment dat hij aan zijn politieke functie begint. Dat is goed mogelijk, omdat hij voor zijn Statenwerk elke woensdag beschikbaar moet zijn en dus een dag minder minder moet gaan werken.

Voorzitter Jan Markink (VVD) zegt dat de wachtgeldregeling altijd als overbrugging bedoeld is geweest, niet als een extraatje. Dat nogal wat oud-Statenleden met een uitstekend inkomen de verleiding niet konden weerstaan toch wachtgeld aan te vragen, vindt de commissie teleurstellend.

De nieuwe regeling moet in 2011 ingaan.

(Bron: De Gelderlander, 14 februari 2008)

Zie ook:
SP blij met voortgang in wachtgelddiscussie
Riant wachtgeld statenleden blijft voorlopig
SP wil versobering omstreden Gelderse wachtgeldregeling
SP gaat wachtgeld weer te lijf
SP verontwaardigd over wachtgelden
Partijen blokkeren versobering wachtgeldregeling tot ongenoegen SP Gelderland
Gelderse burgemeesters en wethouders genieten wachtgeld n inkomen