h

Minister moet ingrijpen om regionaal spoor te redden

14 februari 2008

Minister moet ingrijpen om regionaal spoor te redden

De SP roept verkeersminister Eurlings op om in te grijpen om het regionale spoor niet verder af te laten glijden. Spoorbeheerder ProRail heeft onvoldoende aandacht voor deze kleinere lijnen. SP-Kamerlid Emile Roemer: Provincies hebben veel terechte kritiek op ProRail die het spoor niet goed onderhoud. Hier kunnen de provinciebestuurders niets aan doen terwijl ze wel verantwoordelijk zijn voor goed openbaar vervoer. Dit is krom. De minister moet hierbij ingrijpen.

De Gelderse gedeputeerde Van Haren klaagt over de vele vertragingen en uitval van treinen op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk. Ondanks dat er voldoende geld is om het achterstallig onderhoud hier weg te werken, doet ProRail niets en kan de ambitie om hier reizigersgroei te bereiken niet gehaald worden. Volgens Roemer moet de minister niet alleen kijken naar de drukke verkeersstromen, maar er ook zorg voor dragen dat op kleinere spoorlijnen de kansen benut worden.

Roemer: De kleinere spoorlijnen worden door ProRail niet voldoende serieus genomen. Het uitblijven van het aanpakken van het achterstallig onderhoud is tekenend voor de benadering. Maar ook zien we dat spoordiensten nog nauwelijks op elkaar zijn aangesloten en dat de NS niet altijd de reizigers voldoende informeert over reizen met andere vervoerders. Het is de hoogste tijd dat de minister optreedt. Dit kan hij het beste doen door het spoorbedrijf weer samen te voegen.

Vragen van het lid Roemer (SP) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de spoorlijn Arnhem-Winterswijk

1. Wat is uw mening over het bericht dat ondanks het aanwezige geld ProRail toch niet snel
het spoor tussen Arnhem en Winterswijk op gaat knappen? (1)

2. Kunt u aangeven waarom dit spoor niet opgeknapt kan worden?

3. Bent u op de hoogte van de grote problemen van deze spoorlijn door het achterstallig
onderhouden spoor terwijl er wel grote kansen voor deze spoorlijn zijn? Wat is uw mening
hierover?

4. Wanneer is het achterstallige onderhoud bij de spoorlijn Arnhem-Winterswijk aangepakt?

5. Wat is uw mening over de provincie Gelderland die ProRail niet slagvaardig noemt en liever
het spoor zelf gaat aanpakken? Kunt u zich voorstellen dat provincies en vervoerders
liever het werk zelf oppakken dan dit aan ProRail over te laten? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen om dit te veranderen?

6. Hoe betitelt u de samenwerking tussen de landelijke spoorbeheerder ProRail en de
concessiehouder van het hoofdrailnet NS richting de overige spoorvervoerder? Wat vindt u
ervan dat de NS nauwelijks naar andere vervoerders wil verwijzen? Wat vindt u ervan dat
de vervoerders de treintijden slecht op elkaar hebben afgestemd? Wat vindt u ervan dat
NS-reisplanner op internet geen melding maakt van de tarieven van een rit bij
een andere vervoerder?

7. Wat voor maatregelen gaat u nemen om de samenwerking tussen ProRail, NS en decentrale
vervoerders te verbeteren?

(1) Trouw,. 31 januari 2008.

U bent hier