Opinie: Provincie leert niet van fouten: provinciecampagne is weggegooid geld

12 februari 2008

Opinie: Provincie leert niet van fouten: provinciecampagne is weggegooid geld

Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat de tonnen kostende campagne om de provinciale verkiezingen van vorig jaar te promoten, mislukt is. Tot verbazing van SP-statenleden Agnes Lewe en Alex Mink is het provinciale bestuur echter niet bereid om hier lessen uit te trekken. Gedeputeerde Van der Kolk gaat vrolijk door op de ingeslagen doodlopende weg. Dit betogen beide statenleden in onderstaand opinieartikel.

Met tv-spotjes, posters, een verkiezingskrant, een sms-actie en nog andere foefjes probeerde de provincie Gelderland bijna een jaar geleden de kiezers naar de stembus te lokken voor de verkiezingen van provinciale staten. Doel was een hogere opkomst dan de vorige verkiezingen. Dat die campagne mislukt was, bleek meteen al op de verkiezingsavond. De opkomst was niet hoger maar enkele procenten lager. Nu blijkt uit onderzoek van TNS Nipo dat de campagne evalueerde dat deze ook in andere opzichten niet geslaagd is. De mensen die om mening gevraagd werd geven rapportcijfer 5,6. Nog net niet onvoldoende dus, maar ook geen cijfer om trots op te zijn. Zeker als je weet dat de kosten van de campagne meer dan zes ton bedragen.

Bij zo'n onderzoeksrapport mag je verwachten dat er lessen getrokken worden voor de toekomst. Dat de bestuurders zeggen: Dit was een duur betaald experiment, maar dit was dan ook de laatste keer. Maar niets is minder waar. Bestuurders stellen voor om bij de volgende verkiezingen in 2011 gewoon weer stevig in de buidel te grijpen. Ok, ze willen dan wel vooral die middelen inzetten die het minst slecht gedaan hebben volgens de onderzoekers. Maar kennelijk is erkennen dat de campagne mislukt is en beter geen vervolg kan hebben voor de partijen die destijds voor de provinciale verkiezingscampagne hebben gestemd (alle partijen behalve de SP en D66) te veel gevraagd.

Maar als je er geen lering uit durft te trekken, waarom doe je dan een twintig duizend euro kostend onderzoek? En dit is helaas geen incident. Want uit ander onderzoek - recent bekend geworden na vragen van de SP - blijkt dat het Open Huis dat de provincie elke september houdt ook niet bijdraagt tot de bekendheid van de provincie in heel Gelderland. De mensen die naar de honderd duizend euro kostende open dag komen, zijn vooral Arnhemmers. De provincie slaagt er niet in veel mensen van buiten Arnhem te trekken. Ondanks deze conclusie komt er als het aan Gedeputeerde Staten ligt ook dit jaar weer een Open Huis in Arnhem.

Er zijn nog een aantal van dit soort onderzoeken in uitvoering. Toch heeft het college nu al een communicatieplan opgesteld voor de komende vier jaar. Dat betekent dat twijfelachtige provinciepropaganda zoals de Provinciekrant die onlangs op ieders deurmat viel, gewoon doorgaat. Het ding kost 250.000 euro gemeenschapsgeld en bevat eenzijdige verhalen. Zo moeten de inwoners van Westervoort en Arnhem volgens dat krantje blij zijn met de komst van een asfaltcentrale die in Wageningen voor veel problemen zorgt, want dat is goed voor het milieu.

Wat de SP betreft moet de provincie geen geld stoppen in reclame voor zich zelf. Als we willen dat mensen positiever gaan denken over de provincie dan is daarvoor een heel simpel recept. Gewoon goed je werk doen, zorgen dat ambulances op tijd komen, dat de jeugdzorg op orde is, dat opgeheven buslijnen op de Veluwe weer terug komen, luisteren naar insprekers, klachten goed afhandelen, duidelijk vertellen wat regels zijn en die ook handhaven, snel antwoorden op vragen. Heldere afspraken maken. Aanspreekbaar zijn. Dat zijn allemaal dingen uit het gewone werk van de provincie die stuk voor stuk nog beter kunnen en waar mensen veel meer aan hebben dan de leus Gelderland, dichterbij dan je denkt op de achterkant elke bus of het bordje Mede gefinancierd door uw provincie op een fietsbrug.

Agnes Lewe en Alex Mink zijn statenleden voor de SP in Gelderland

Zie ook: Provinciaal Statenlid Alex Mink bij Radio Gelderland over de motie