Staten Gelderland voor onderzoek naar RSW-gemeente

4 februari 2008

Staten Gelderland voor onderzoek naar RSW-gemeente

SCHERPENZEEL/REGIO - Net als in Utrecht is er in de Gelderse provinciale politiek een ruime meerderheid voor een onderzoek naar fusie van de gemeenten Renswoude, Woudenberg en Scherpenzeel. Dat bleek woensdag tijdens de vergadering van de commissie algemeen bestuur en financin van de Gelderse staten. Alleen de fracties van de SP en de Partij voor de Dieren hadden ernstige bedenkingen. ,,Als n gemeente niet mee wil doen, dan moet het helemaal niet doorgaan, aldus de SP.

Door Leendert Douma

Voorafgaand aan de behandeling van het voorstel maakten de burgemeesters Van Bergen van Woudenberg en Schorer van Renswoude en wethouder Heitink (ChristenUnie) van Scherpenzeel gebruik van hun spreekrecht. ,,Deze drie gemeenten zijn gelijkgestemd en gelijk georinteerd, sprak Van Bergen gloedvol. Maar van die eensgezindheid bleef weinig over toen zijn ambtsgenoot uit Renswoude aan het woord kwam. Renswoude ziet niet veel heil in de beoogde fusie, liet Schorer weten.

Schorer wees op drie eerdere pogingen om een RSW-gemeente op te zetten, in de jaren zestig, tachtig en negentig van de vorige eeuw. ,,Deze constructie is niet duurzaam, vond Schorer. ,,Over tien jaar zitten we weer over een nieuwe fusie te praten. De burgemeester ziet meer in samengaan met een grotere gemeente als Veenendaal of Barneveld, of opgaan in een grote Vallei-gemeente. Tot die tijd wil Renswoude wel diensten delen, maar bestuurlijk het liefst zelfstandig blijven.

De meeste Gelderse fracties waren positief over een onderzoek naar het RSW-model. ,,Het is de nige optie voor de drie gemeenten, concludeerde het Nijkerkse statenlid Martin Schuurman (ChristenUnie). Maar CDA en VVD pleitten ervoor dat Barneveld en Veenendaal bij het onderzoek worden betrokken. Die garantie kregen zij van gedeputeerde Theo Peters. CDA en VVD prezen het voorstel omdat het van onderaf komt. De burgers en gemeenteraden van Scherpenzeel en Woudenberg spraken zich in grote meerderheid uit voor de fusie, waaruit een gemeente met 25.000 tot 30.000 inwoners zou ontstaan. Alleen in Renswoude is men ondubbelzinnig tegen.

Luuk van der Veer van de Partij voor de Dieren vergeleek de situatie met de strips van Astrix, waarin een klein dorpje moedig weerstand biedt tegen het grote Romeinse rijk. GroenLinks maakte zich serieus zorgen over zulke cultuurverschillen. De fractie stelde een breder onderzoek voor, met meerdere modellen. Statenlid Eppie Klein van de SGP was het hiermee eens: ,,We moeten ervoor waken dat we te veel in n richting gaan kijken. Want het starten van een onderzoek schept verwachtingen.

De SGP stipte ook even de kwestie van de provinciegrens aan. Renswoude en Woudenberg liggen in Utrecht, Scherpenzeel in Gelderland. ,,Als Woudenberg straks gaat uitbreiden, is dat dan in het oosten van Utrecht of in het westen van Gelderland?, vroeg Klein zich hardop af.

Uit de Barneveldse Krant van 31 januari 2008.

Zie ook: Behandeling in de Utrechtse statencommissie Bestuur, Europa en Middelen (BEM)