Betaalt belastingplichtige mee aan overname NUON?

25 februari 2009

Betaalt belastingplichtige mee aan overname NUON?

Waarschijnlijk gaat de belastingbetaler per jaar 250 miljoen meebetalen aan de overname van NUON door Vattenfall. Dat komt omdat door een wetswijziging financiering van de overname met geleend geld zeer lucratief is. Daar hebben Tweede Kamerleden Paulus Jansen en Farshad Bashir vragen over gesteld aan staatssecretaris De Jager van financiën.

Vattenfall-centrale bij Boxberg
De elektriciteitscentrale van Vattenfall in Boxberg

Vragen van de leden Jansen en Bashir (SP) aan de staatssecretaris van Financiën over de voorgenomen overname van NUON door Vattenfall.

1. Hoeveel vennootschapsbelasting is door NUON over de afgelopen drie jaar betaald?

2. Wat is het effect op de af te dragen vennootschapsbelasting voor de nabije toekomst, indien de overname van NUON grotendeels gefinancierd wordt met vreemd vermogen?
Kunt u dit illustreren met een rekenvoorbeeld, waarbij €5 miljard van de investering op deze wijze gefinancierd wordt?

3. Klopt het dat Vattenfall corporate overhead charges in rekening kan brengen bij NUON, die direct ten laste gaan van de in Nederland gerealiseerde winst?
Zijn hieraan wettelijke beperkingen gesteld?
Zo ja, welke?
Zo niet, bent u bereid om beperkingen in te stellen?

4. Onderschrijft u de stelling dat de overname van NUON door Vattenfall de Nederlandse staat op jaarbasis een paar honderd miljoen aan belastinginkomsten kan kosten?
Deelt u de mening dat in geval van het met vreemd vermogen financieren van de overname de Nederlandse burger in belangrijke mate de rekening betaalt?
Zo neen, waarom niet?

5. Klopt het dat het per 1 januari 2007 in het kader van de Wet “werken aan winst” afgeschafte artikel 15ad uit de Wet op de Vennootschapsbelasting 1969 de mogelijkheid bood om beperkingen te stellen aan bovengenoemde fiscale constructie en zo ja, bent u met ons van mening dat de herinvoering van deze wettelijke bepaling overwogen moet worden?

6. Bent u bereid om, in verband met de mogelijkheid dat er in de eerste week na het krokusreces een debat gehouden wordt over de overname van NUON door Vattenfall, deze vragen voor 3 maart 2009 te beantwoorden?