In Gelderse politiek heeft iedereen eigen crisisplan

11 maart 2009

In Gelderse politiek heeft iedereen eigen crisisplan

bron: De Gelderlander

Plan van GS kan op ruime meerderheid in Staten rekenen.

ARNHEM – Het regent crisisplannen in de Gelderse politiek. Behalve een officieel plan van 100 miljoen van Gedeputeerde Staten zijn er nu vijf Statenfracties die een eigen crisisplan hebben gepresenteerd.

Het meest in het oog springend is het plan van de SGP. Die partij wil een groot deel van de Nuon-op¬brengst uitgeven. Gelderland krijgt 4,4 miljard voor zijn aandelen en zou daarvan 1,5 miljard in vijf jaar moeten uitgeven. Eenderde moet naar infrastructuur, eenderde naar steun aan plannen van gemeenten en eenderde naar steun aan het be¬drijfsleven. De VVD heeft een ei¬gen aanvalsplan waarin het wegne¬men van belemmeringen belangrij¬ker is dan geld. De partij noemt geen bedragen aan steun, maar wil dat de overheid de bedrijven in staat stelt om zichzelf weer op te richten. ‘De markt moet zijn werk blijven doen en kan voor een groot deel zichzelf herstellen”, stelt VVD-leider Jan Markink.

Eerder presenteerde het CDA al een plan waarin steun aan de glas¬tuinbouw een hoofdpunt was en kwamen GroenLinks en D66 met een voorstel om 60 miljoen euro voor woningisolatie uit te trekken. Het ziet er niettemin naar uit dat het plan van Gedeputeerde Staten het op 18 april wel gaat halen in de Staten. In dat plan wordt voor 65 miljoen euro aan investeringen naar voren gehaald en wordt 35 miljoen extra gestoken in vooral groene projecten. De coalitiepar¬tijen CDA, PvdA en ChristenUnie hebben al positieve commentaren laten horen en ook de SP kan zich voor 90 procent vinden in het plan. Daarmee is een ruime meer¬derheid in de Staten aanwezig.

Zie ook:
- SP positief over crisispakket Gelderland