SP eist aanpak overvolle stoptreinen

28 maart 2009

SP eist aanpak overvolle stoptreinen

ARNHEM - De Gelderse SP-fractie vindt dat Syntus een oplossing moet vinden voor de soms overvolle stoptreinen tussen Arnhem en Zevenaar. "De reizigers zitten vooral in de spits vaak als haringen in een ton", zegt SP-Statenlid Alex Mink. "Het is fantastisch dat steeds meer mensen voor de trein kiezen, maar dan moeten ze niet met bomvolle treinen worden geconfronteerd. Dan kiest een groot deel toch weer voor de auto."

overvolle Syntustrein tussen Arnhem en Zevenaar
Vooral in de spits zijn de treinen tussen Arnhem en Zevenaar vaak overvol. De Gelderse SP-fractie maant Syntus tot actie. foto Hennie Berkenbosch

De kritiek van de SP'er richt zich onder meer op de stoptreinen vanuit Arnhem tussen vijf en zes uur 's avonds. Deze worden vaak met slechts één treinstel gereden.

Mink: "Vroeger reden de treinen om het half uur. Nu is dat om het kwartier, maar als je dan met één treinstel in plaats van twee rijdt, schiet de reiziger er niets mee op."

Volgens woordvoerder Remco ten Brinke van Syntus is het met name de laatste paar weken voorgekomen dat er in de spits met slechts één treinstel is gereden. "Standaard rijden we met twee maar het probleem is dat we recent relatief veel incidenten op het spoor hadden", aldus Ten Brinke. "Zo reed een trein tegen een pallet op, een andere tegen een betonblok en er was ook nog een zelfdoding. Daardoor beschadigde treinen zijn soms weken uit de roulatie. Bij Syntus beschikken we wel over reservetreinen, maar bij een opeenstapeling van incidenten bieden die niet altijd voldoende soelaas."

Syntus zegt druk doende te zijn de vervoerscapaciteit op de lijn Arnhem-Doetinchem structureel te vergroten. ProRail, verantwoordelijk voor het spoor, werkt hard aan verbetering ervan, zodat het aantal wissel- en seinstoringen minder wordt. Uiterlijk maart volgend jaar moet dat resulteren in een betrouwbaarder dienstregeling. Ook zijn er plannen om tussen Zevenaar en Winterswijk dubbel spoor aan te leggen, zodat er in de toekomst zelfs sneltreinen kunnen worden ingezet.

Uit: De Gelderlander van 28 maart 2009