Deal Nuon is niet open te breken

29 april 2009

Deal Nuon is niet open te breken

GS: politiek kan alleen ja of nee tegen verkoop zeggen

ARNHEM – De aandeelhouders van energiebedrijf Nuon kunnen geen extra eisen stellen aan de verkoop van het bedrijf aan het Zweedse Vattenfall. Ze kunnen alleen ja of nee tegen de miljardendeal zeggen. Dat schrijven Gedeputeerde Staten van Gelderland. Ze reageren daarmee op oproepen van de milieubeweging om extra voorwaarden aan de verkoop te verbinden.

Volgens Natuur en Milieu en de Gelderse Milieufederatie moeten de aandeelhouders eisen dat Vattenfall in Nederland geen vuile kolencentrales bouwt, dat het bedrijf afziet van de bouw van kerncentrales en dat het garandeert dat er veel windmolens op zee bijkomen. Volgens GS zijn zulke eisen onmogelijk en is het slikken of stikken. Bij het akkoord dat begin dit jaar over de verkoop is gesloten, zijn ‘algemene randvoorwaarden’ over investeringen opgenomen. Harde garanties worden in dat akkoord niet gegeven.

Ondertussen twijfelt de ondernemingsraad van de provincie Gelderland aan het groene karakter van Vattenfall. De or stemt in met verkoop van de aandelen. Ze merkt wel op dat de grote belangen van Vattenfall in bruinkool en kernenergie nu niet direct een ondersteuning is van de bewering van gedeputeerde Keereweer dat Vattenfall een ‘duurzaam bedrijf’ is.

Ondertussen hebben de werkgevers al een bestemming gevonden voor de 4,4 miljard euro die Gelderland krijgt uit de verkoop. Volgens VNO-NCW moet 2,6 miljard euro gestoken worden in met name verkeer. Belangrijke projecten zijn de doortrekking van de A15, de aanleg van de A18 in de Achterhoek en de verbreding van de A1.

Gedeputeerde Staten willen het hele bedrag echter op de bank zetten en van de rente projecten betalen. Dat is nodig volgens GS omdat de provincie vanaf 2011 mogelijk 100 miljoen euro per jaar minder van het rijk krijgt.

Gedeputeerde Staten van Gelderland schrijven dat aandeelhouders geen extra eisen kunnen stellen aan de verkoop van Nuon aan het Zweedse Vattenfall.

Uit: De Gelderlander van 29 april 2009