Verkiezingsdagboek: Agnes bij het plattelandsparlement

21 februari 2011

Verkiezingsdagboek: Agnes bij het plattelandsparlement

Hoe zien de bewoners van het platteland de toekomst van Gelderland? Wat verwachten zij van de Provincie en hoe kijken zij naar hun eigen rol? Deze vragen werden besproken op het 3e Plattelandsparlement van Gelderland op 19 februari in Hengelo, gemeente Bronkhorst. Meer dan 100 mensen kwamen bij elkaar. In vier werkgroepen formuleerden zij ideen over wonen, voorzieningen, economie en landschap en actief burgerschap op het Gelderse platteland.
Die werden aansluitend besproken met Gelderse Statenleden. Voor de SP nam Agnes Lewe deel aan het debat. Zij bericht: Wat ik bijzonder interessant vond was dat in bijna alle werkgroepen erop werd gehamerd dat de verbinding tussen de kleine dorpen, het openbaar vervoer, heel belangrijk zijn. Dat meerdere dorpen n huisartsenpost delen of een andere voorziening wordt bijvoorbeeld eerder geaccepteerd, als die makkelijk bereikbaar is. Ons voorstel om juist in openbaar vervoer te investeren sluit daar prima op aan en dat werd ook bevestigd.
De voorstellen van de werkgroepen worden nu verder uitgewerkt en na de verkiezingen aangeboden aan Provinciale Staten.