Kinderboekenschrijvers voor behoud bibliobus

4 november 2011

Kinderboekenschrijvers voor behoud bibliobus

Naast Paul van Loon hebben kinderboekenschrijvers Rindert Kromhout, Thea Dubelaar, Lydia Rood, Lieneke Dijkzeul en Hans Hagen zich uitgesproken tegen het verdwijnen van de vele bibliobushaltes in Gelderland. Hieronder een aantal van hun reacties die ze hebben verzonden aan Provinciale Staten van Gelderland:

Lydia Rood:

Zonder de bibliotheek was ik wellicht nooit schrijver geworden - en in ieder geval was het een stuk slechter met me afgelopen. Maar de bibliotheek in Velp was op 10 min lopen van mijn huis. Ik gun alle kinderen de kans om zich z makkelijk te verliezen in verhalen - het is hun toekomst!

Hartelijke groet,
Lydia Rood

Hans Hagen:

Geachte Statenleden,

Met het verdwijnen van bibliobussen verdwijnen er niet alleen boeken - lezers verliezen ook een toegangsweg naar de wereld. Rekenen en taal zijn speerpunten in het onderwijs. Wat rekenen betreft heb ik een groot vertrouwen in de hulp van een rekenmachine, maar voor de taal bestaat zon apparaat helaas niet.
Kinderen hebben verhalen nodig om de wereld te leren kennen, om een positie te kunnen verwerven, om een stem te vinden. Ze moeten de taal zelf verwerven en leren beheersen. In het onderwijs. Via boeken. Als ze hun gedachten en gevoelens niet kunnen verwoorden staan ze straks machteloos en sprakeloos aan de kant - en dan zien ze niet eens een bibliobus voorbij rijden - hoe kaal moet de wereld zijn? Bij het verwerven van taal zijn boeken en bibliotheken onmisbaar. Houd die boeken alstublieft bereikbaar voor iedereen.

Hans Hagen - kinderboekenschrijver

Rindert Kromhout:

Waarde Statenleden!

Aan leesbevordering wordt in Nederland heel veel gedaan en terecht.
De Nederlandse Kinderjury. De NS-publieksprijs. De Nationale Voorleeswedstrijd. Nederland leest. Voorlezen op school. Voorgelezen worden voordat je gaat slapen. Enzovoort.
Wie leest is in veel opzichten beter af dan wie niet leest, vindt onder andere de Overheid - en zo is het maar net.
Maar dan moeten de te lezen boeken natuurlijk wel bereikbaar zijn, ook voor wie niet in een grote stad woont en ook voor wie geen e-reader heeft.
Het afschaffen of opheffen van bibliobussen lijkt me dan ook een Grote Stap op de Verkeerde Weg.

Rindert Kromhout, kinderboekenschrijver

Thea Dubelaar:

Geachte leden van provinciale staten.

Als jeugdboekenschrijver weet ik beter dan geen ander hoe groot de invloed van boeken op kinderen is. ik weet ook uit ervaring dat kinderen voor het kopen van boeken afhangen van hun ouders.
Als ze dan voor een simpel bezoek aan de bieb ook nog hun ouders nodig hebben, wordt voor kinderen de bereikbaarheid van boeken zo ongeveer nul.

Het is niet dat ouders het nut van een bibliotheek bezoek niet inzien, maar iedereen heeft het druk druk druk en als een bibliotheek bezoek dan ook nog inhoudt dat je tig km met de auto moet rijden
om er te komen dan worden die bezoekjes al ras vergeten.
Voor scholen is het ook ondoenlijk om speciaal vervoer te organiseren om elke week naar een ver afgelegen bibliotheek te gaan.
Het is dus van essentieel belang dat de bieb naar de kinderen toe komt, zodat ze zelf een boek kunnen kiezen en lenen zonder af te hangen van de welwillendheid en de beschikbaarheid van ouders of school.

Voor minder validen en bejaarden is de situatie hetzelfde. Als je geen auto kunt rijden is een verre bibliotheek letterlijk te ver van je bed.

Ik neem aan dat u allen wenst dat Nederland een beschaafd land blijft waarin alle mensen, jong en oud, aan literatuur kunnen komen en daarover van gedachte kunnen wisselen met hun medemens als ze dat wensen.
U kunt dat mogelijk maken door de biebbus te handhaven.

Weest niet misplaatst zuinig!

Met vriendelijke groet

Thea Dubelaar
Kinderboekenschrijver

Lieneke Dijkzeul:

De bibliobussen zouden uit Gelderland moeten verdwijnen. Mijn klomp breekt. Ik heb meegereden op een bibliobus en gezien hoe gretig mensen die verwelkomen, hoe vooral ouderen en kinderen ervan afhankelijk zijn om hun leesbehoefte te bevredigen.
Moet dan alles worden opgeofferd aan bezuinigingsdrift? Beseft men hoeveel er wordt vernield, en hoe moeilijk het zal zijn dat te herstellen? Een staatssecretaris van cultuur die blijk geeft niets van cultuur te begrijpen is al meer dan genoeg. Laten we het niet erger maken dan het al is. Natuurlijk moeten de bibliobussen blijven. Ze kosten geld, maar wat ze opleveren is niet in geld uit te drukken; ze verschaffen een bredere kijk op de wereld, begrip, empathie, eruditie, beschaving. Boeken voorzien in een basisbehoefte. Laten we dat in godsnaam zo houden.

Lieneke Dijkzeul
(auteur)