Actie in de Achterhoek bij Sensire

3 september 2013

Actie in de Achterhoek bij Sensire

Het kan niemand zijn ontgaan, er is grote onrust bij zorgorganisatie Sensire in de Achterhoek die 1100 medewerkers op straat wil zetten. De SP steunt al weken de thuiszorgers. Ook ons Achterhoekse Statenlid Peter de Vos is regelmatig aanwezig om de Sensire-medewerkers te steunen. Op maandag 2 september zijn opnieuw honderden Sensire-medewerkers samengekomen in de grote AbvaKaboFNV tent voor het Sensire hoofdkantoor in Varsseveld en Peter was erbij met andere SP-ers om om het Sensire personeel een hart onder de riem te steken.

SP Statenlid Peter de Vos: "Het is schandalig hoe Sensire hun personeel in de kou zet. Het is goed dat de thuiszorgmedewerkers met stuen van de SP en de bond zelf het heft handen nemen. Ik heb heel veel respect voor ze. Nu zie je dat ook andere partijen zoals de PvdA mee gaan doen. Dat is een goede maar opmerkelijke ontwikkeling. Juist de PvdA is medeverantwoordelijk voor de huidige problemen in de zorg. Maar op dit moment telt er maar 1 ding, de thuiszorgmedewerkers van Sensire moeten deze strijd gaan winnen!"

Peter de Vos in actie voor de zorgwerkers

De Vos: "De stemming tijdens de door AbvaKabo FNV georganiseerde bijeenkomst was uitstekend. De acties van de Achterhoekse thuiszorgmedewerkers verlopen bijzonder succesvol. Desondanks heeft Sensire heeft afgelopen weekend al haar thuiszorgmedewerkers in de huishoudelijke verzorging hun ontslagbrief verstuurd. Daarom zullen de thuiszorgmedewerkers van Sensire woensdag 11 september zullen het werk onderbreken. Dan gaan ze samen met hun clienten actie voeren tegen het ontslag van 1100 medewerkers. De clienten wordt dan een leuke dag bezorgd door de thuiszorgmedewerkers."

Sensire wil stoppen met de thuiszorgactiviteiten in de Achterhoek per 1 januari 2014 en daarom de thuiszorgers ontslaan. Echter, het geld en het werk blijft komend jaar. Ontslag is daarom helemaal niet nodig. Sensire zou zich hard moeten maken om ervoor te zorgen dat haar medewerkers met behoud van rechten moeten worden overgenomen door een nieuwe zorgaanbieder.

De tent voor het Sensire-hoofdkantoor in Varsseveld zal de komende periode blijven staan. In de tent kun je bij de AbvaKaboFNV medewerkers en actievoerders terecht met al je vragen over de Achterhoekse thuiszorgactie.

SP Statenlid Peter de Vos: `Het begon op 3 juni 2013 als een normale SP-actie. We riepen als Achterhoekse SP afdelingen de Sensire-medewerkers op om niet akkoord te gaan met hun ontslag. Vanaf het moment dat ook de AbvaKaboFNV tegen het ontslag van de 1100 Sensire-medewerkers begon te vechten, werd een kleine actie op slag gigantisch groot. De Thuismedewerkers namen al snel zelf het heft handen. Ik heb heel veel respect voor de thuiszorgmedewerkers van Sensire. Nu zie je dat ook andere partijen zoals de PvdA mee gaan doen. Dat is een goede maar opmerkelijke ontwikkeling. Juist de PvdA is medeverantwoordelijk voor de huidige problemen in de zorg. Op dit moment telt er maar 1 ding, de thuiszorgmedewerkers van Sensire moeten deze strijd gaan winnen!`