5X Anders in Gelderland

Speerpunten voor een ander Gelderland.

Gelderland niet kapot bezuinigen

De SP wil dat de rijkste provincie van Nederland niet gaat bezuinigen op sociale taken, zoals de jeugdzorg, arbeidsmarktbeleid, het opvangen van daklozen, de bibliotheekbussen, patientenondersteuning, ouderen, de
leefbaarheid in steden en op het platteland en de telefonische hulpdienst voor mensen in psychische nood. Ook natuur, milieu en cultuur staan bij de SP niet op de lijst voor bezuinigen. De SP wil het niet aan de markt, aan de commercie, overlaten wat er straks nog voor mooie of bijzondere dingen in Gelderland gemaakt en behouden blijven. Ook wil de SP geen bezuinigingen op openbaar vervoer.

1 miljard investeren in openbaar vervoer

Het openbaar vervoer krijgt zelfs een grote opknapbeurt. De SP komt met een Actieplan en investeert daarin 1 miljard in het Gelderse openbaar vervoer. Dat is een investering in mensen en in de economie. Het geld komt uit het vermogen van de provincie van zo’n 4,8 miljard dat dus maar voor een deel wordt aangesproken. Hierdoor kan onder andere
het spoor tussen Arnhem en Winterswijk worden verdubbeld wat een einde maakt aan veel problemen met overvolle en uitvallende treinen. Er komt ook een rechtstreekse trein tussen Arnhem en Apeldoornen een tram en meer treinen tussen Arnhem en Nijmegen. De rijksbezuinigingen op de bus en de trein worden wat de SP betreft door de rijke provincie opgevangen. Zo wordt het openbaar vervoer beter in plaats van slechter.

Wel bezuinigen op prestigeprojecten

In plaats van te bezuinigen op mensen, bezuinigt de SP op miljoenenverslindende prestigeprojecten. Het gaat dan om de tientallen miljoenen die de provincie uitgeeft aan megalomane projecten als het Rijnboogproject en de veel te dure stationshal in Arnhem, het Waterfront
te Harderwijk en de doortrekking van de A15.

De provincie gaat het goede voorbeeld geven

En de SP bezuinigt op bestuurders en politici. Zij geven het goede voorbeeld. Minder gedeputeerden, soberdere declaraties, verlaging vergoedingen statenleden, sobere wachtgelden en fractiebudgetten en geen dure provinciepromoties meer. Het goede voorbeeld geven betekent wat de SP betreft ook een einde aan provinciale subsidies voor organisaties waarvan de top meer verdient dan de Balkenendenorm of die buitensporige bonussen uitdelen.

Jeugdzorg geen kind van de rekening

Een goede jeugdzorg is niet alleen van groot belang voor de kinderen en hun ouders die hulp krijgen maar ook voor de samenleving. We kunnener het verder ontsporen van veel jonge levens mee voorkomen. De SP wil de bureaucratie aanpakken, wil geen wachtlijsten en jeugdzorg dicht bij de mensen dus bij gemeenten in plaats van de provincie. Maar daarbij moet wel het geld mee, dus ook het extra geld dat de provincie er de
laatste jaren in gestopt heeft, want anders is het een verkapte bezuiniging.