h

'Goedkopere bus heeft maar weinig effect'

8 januari 2009

'Goedkopere bus heeft maar weinig effect'

ARNHEM - Met een heuse Brabantse Elfstedentocht gaat zaterdag een forse prijsverlagingsactie voor buspassagiers in Noord-Brabant van start.
Anderhalf jaar lang kunnen zij voor een veel lager tarief met de bus. In de spits kost een kaart 90 cent, daarbuiten 60 cent. Gedeputeerde Moons denkt dat ze zo mensen kan verleiden de auto te verruilen voor de bus.

Gelderland moet ogenblikkelijk volgen, vindt de Gelderse SP. Statenlid Alex Mink wil dat de provincie Gelderland snel uitzoekt hoeveel geld een soortgelijke actie in deze provincie zou kosten. Afhankelijk van de kosten moet de prijs van een buskaartje voor iedereen omlaag, of in ieder geval voor jongeren en ouderen.

Mink: "Wij denken dat je daarmee mensen trekt die nu nog niet met de bus gaan. In Brabant is een proef gedaan met een tarief van 30 cent, dat heeft 17 procent meer reizigers opgeleverd. Prijs is voor veel mensen een belangrijke factor bij het besluit welk vervoermiddel ze nemen."

Fout, roept Henk Meurs, hoogleraar ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. "Uit alle onderzoeken blijkt dat niet geld, maar kwaliteit bepaalt of mensen de bus nemen. Bij kwaliteit heb je het over comfort, over de frequentie van de bus en over het aantal plekken waar de bussen stoppen. De vuistregel is: een tariefsverlaging van 10 procent leidt tot een reizigersgroei met 2 procent. Goedkopere buskaartjes kosten de overheid stapels geld, die ze beter kan inzetten."

Goedkoop of zelfs gratis openbaar vervoer is hot in politiek Nederland. In het afgelopen jaar zijn er meer dan tien experimenten met gratis openbaar vervoer geweest: voor forenzen, voor ouderen, voor jongeren. In Nijmegen mogen alle ouderen voortaan gratis met de bus. De effecten van al die kortingsacties zijn helemaal niet zo hoopgevend als de voorstanders denken.

Een onderzoek in opdracht van het ministerie van Verkeer bracht de conclusie dat niet de prijs de doorslaggevende factor is, maar gemak. Toch vindt Meurs tariefsacties niet altijd onzin. "Twee acties kunnen wel zin hebben: dat is het invoeren van verschillend tarief in de spits en in daluren. Je zou spitsreizigers meer kunnen laten betalen dan dalreizigers. Spitsreizigers kosten de vervoersbedrijven ook meer geld. Het aantal bussen dat je moet hebben en het aantal chauffeurs dat je in dienst moet hebben, is gebaseerd op de spits. Daarnaast kunnen tijdelijke acties zinvol zijn, als ze erop gericht zijn mensen kennis te laten maken met het openbaar vervoer."

Uit: De Gelderlander, 7 januari 2009

U bent hier