Eric van Kaathoven bij Stand.Café op Radio 1

25 februari 2009

Eric van Kaathoven bij Stand.Café op Radio 1

Gelderse SP fractievoorzitter Eric van Kaathoven was maandag 23 januari te gast bij Stand.Café op Radio 1 om te spreken over de mogelijke verkoop van NUON aan het Zweedse Vattenfall.

Beluister de uitzending (mp3)

radio1_eric

Over de uitzending (bron: http://standcafe.ncrv.nl )

Maandag 23 februari 2009

Nuon

Na Essent is nu de beurt aan Nuon om overgenomen te worden. Nuon wordt overgenomen door het Zweedse energiebedrijf Vattenfall. Is dat een goede keus? De provincie Gelderland is grootaandeelhouder met ongeveer 45% van de aandelen, wat gaan zij doen met het geld dat ze straks krijgen? Zouden ze dit moeten aanwenden om de economische crisis te bestrijden? Of is er misschien toch nog iets te doen tegen deze overname, zoals de SP graag wil? Eric van Kaathoven, fractievoorzitter van de SP in Gelderland is te gast.

Openbaar maken AWBZ-gelden

Staatssecretaris Jet Bussemaker is niet van plan bekend te maken waar de 22 miljard euro aan Algemene Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) aan opgaat. Dit heeft ze gezegd in een interview met de Volkskrant. Zij zal de Tweede Kamer alleen inlichten als er een ‘enorme groei’ is in bepaalde uitgavenposten. Bussemaker zegt precies te weten waar de miljarden heengaan, maar vindt het niet nodig deze gegevens openbaar te maken. Het parlement wordt al overladen met ‘boekwerken informatie’. Vorige week bleek uit een inventarisatie van de Volkskrant dat het volledig onduidelijk is waar de 22 miljard aan AWBZ-gelden naartoe gaan. De AWBZ is bedoeld om onverzekerbare zorg te financieren. Een burger met gemiddeld inkomen betaalt hiervoor maandelijks ruim 300 euro aan premie. Te gast is Tweede Kamerlid voor de VVD, Anouchka van Miltenburg.

Stamgast is oud PvdA-minister en tegenwoordig bestuursvoorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, Tineke Netelenbos.